Kun je een laptop uitbreiden met een externe videokaart?

Ik heb vorige week een nieuwe laptop gekocht, met ryzen 7 processor en 16gb ram.
Nu gebruik ik hem voornamelijk voor 4k video editing... opzicht gaat het wel maar zodra je overgangen toevoegt of video effecten krijg je enorm veel lag in het preview scherm.
Is een laptop uit te breiden met een betere (externe) videokaart? Of helpt dit niks?

2 jaar geleden
in: Hardware
1.6K
LeonardN
2 jaar geleden
Doe het volgende 1. Open taakbeheer
2. Ga naar prestaties
3. Doe de dingen in je video-editor die "lag" veroorzaken.
4. Kijk weer in taakbeheer. Bekijk waar je naar de 100% gaat. CPU, GPU, RAM, SSD.

Antwoorden (2)

Als je de juiste Thunderbolt 3 of 4 poort hebt zou dat moeten kunnen.

https://www.laptopmag.com/articles/best-egpus

Besef je wel dat dat meestal stervensduur is.
-Videokaarten zijn op het moment duur vanwege de schaarste (corona/chiptekort/miners/scalpers)
-eGPU zijn duur

Daarnaast is het inderdaad de vraag of een videokaart in alle gevallen helpt, dat ligt aan de software en of deze hardware (GPU) acceleration ondersteunt (ik neem aan dat de betere pakketen dat tegenwoordig standaard ondersteunen).,

Het had overigens beter geweest als je een desktop had gekocht. Dan is uitbreiden een veel goedkopere en pijnlozere ervaring. Ook hitte-afvoer is beter naast dingen als het automatisch gebruiken van een los toetsenbord en monitor.

4K-video editing is overigens voor veel systemen zwaar.
LeonardN
2 jaar geleden
Ik zou eerst vaststellen of het wel aan de grafische capaciteit van je nieuwe laptop ligt of je wel een externe videokaart nodig hebt.
Jouw probleem zit namelijk maar voor een beperkt deel in de grafische kaart, de hoeveelheid werkgeheugen, en throughput van je data-drive voor 4K workflows is veel belangrijker. Ik gok dat je video op een externe opslag staat. Een goeie test is door je content te 'scrubben' zonder enige effect in je tijdlijn, als dat al 'stroperig' gaat dan weet je eigenlijk al dat je storage het niet trekt, en zo heb je voor 4K footage wel een erg karige RAM capaciteit, werkstations voor 4K montage bij het bedrijf waar ik werk hebben minimaal 128GB RAM met een dual m.2 SSD op een PCI x8 slot als scratchdisk. Het wordt pas interessant een dikke grafische kaart te hebben als je 'real-time' effecten gaat 'nesten' en over meerdere lagen gebruikt, d.w.z. effecten die je niet eerst hoeft te renderen alvorens te previewen.

Dus ja, je kunt een laptop uitbreiden met een grafische kaart, maar voordat je al je geld over de balk gooit(zoals LeonardN al zei zijn die dingen niet goedkoop) zou ik eerst de issues zoals werkgeheugen oplossen, en doe een 'render-in-out' voordat je gaat previewen, of zet je previewsettings op kwart, of 25%(da's nog steeds HD en dus ruim voldoende resolutie om een effect te beoordelen)