Wat is er met mijn computer?

Als ik mijn computer op start krijg ik een zwart scherm te zien met witte letters geschreven : Reboot and select proper Boot device or insert boot media in boot device or select a key.

Maar als ik op een knop druk of iets dan komt het er opnieuw te staan :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (4)

Als er misschien een CD-rom in zit of een floppy moet je deze even eruit halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is de volgorde van het opstarten van je computer veranderd of je harde schijf wordt niet herkent
dit kun je zien in je bios maar als je een leek bent op dit gebied zou ik er iemand bij halen die de boot volgorde kan veranderen
heb je een opstart diskette of cd zou jij dat ook nog kunnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Rebooten voordat je in Windows bent, betekent echt dat je de aan/uitknop moet gebruiken.
Ik zou de installatie CD van Windows in je CD rom drive doen en dan opnieuw opstarten.
Selecteer "installatie", een paar schermen verder krijg je de mogelijkheid om Windows te installeren met behoud van de bestaande situatie, oftewel je bestanden gaan niet verloren.

Wijzer is om (na een totale backup) twee partities te maken op je harde schijf. De ene partitie van pakembeet 10 GB om je programma's (en dus ook Windows) op te zetten, en de ander (rest van de schijf) om je bestanden op te zetten. Als Windows er dan weer eens platligt, kan je altijd een "geheel geschoonde versie" erop zetten.

Er zijn 2 soorten computers:
-Computers die gecrashed zijn
-Computers die gaan crashen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet wat voor Windows er gedraait wordt. Was alleen om aan te geven dat het practisch is om 2 partities te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
viridiflavus Windows XP gebruikt slechts 2gb. Het is wel handiger om je partitie groter te maken al wil je ook de mappen Mijn documenten enz. op die partitie. Een klein beetje uitleg over partities: Je moet het bekijken. Als je HDD crasht ben je alles kwijt. Dus het is handiger om je HDD in stukjes te verdelen (partities) , als je HDD dan crasht is slechts 1 stukje (partitie) kapot en heb je dus de rest van je bestanden nog. 60gb is ruim voldoende.
goede uitleg freek +1
Als je geen ander apparaat (externe USB drive, DVD, USB Stick, je SD kaart hebt aangesloten en je krijgt deze melding, is je bootsector kapot. Dat betekent dat je moet proberen via de installatie DVD van Windows een "reparatie" door te voeren (meestal lukt dat niet, althans bij mij).
Als je maar één partitie hebt en je data gegevens (zoals documenten, foto's, muziek, films e.d. op dezelfde partitie (de c-baan) staan als windows, kun je het beste kijken dat iemand je kan helpen jouw HDD eruit te halen en deze aan te sluiten aan een pc of laptop die deze tijdelijk kan kopiëren.
Mijn tip altijd weer is dezelfde: koop een nieuwe hdd, vervang de oude en installeer alles nieuw. Je kunt de oude schijf als tweede hdd inbouwen of als externe hdd gebruiken en zolang je deze niet formatteert, kun je altijd nog aan je data komen.
Succes....