Hoe belangrijk is het licht in de kamer bij beeldschermcalibratie?

Ik heb een calibratie-apparaat gekocht om mijn beeldscherm te calibreren - zie
http://www.goeievraag.nl/vraag/Cryofiel.243922 en
http://www.goeievraag.nl/vraag/Cryofiel.243921 .

Ik wil mijn beeldscherm 's avonds calibreren, en ook alleen 's avonds foto's bewerken - zodat ik bij het bewerken dezelfde lichtomstandigheden heb als bij het calibreren.

In de werkkamer hangt een plafonnière met daarin een spaarlamp. Die hangt schuin boven mijn hoofd, net iets achter mij, en belicht mijn beeldscherm dus van schuin boven.

Sommige websites zeggen dat er GEEN licht op het beeldscherm mag schijnen als je calibreert of als je foto's bewerkt.

De vraag:
Is mijn plafonnière nu een probleem, en moet ik die uitdoen als ik foto's bewerk, en bijvoorbeeld het licht in de aangrenzende ruimte aandoen (dat schijnt niet direct op mijn scherm)?
Of kan ik de plafonnière gewoon aanlaten, zolang ik dat maar *altijd* doe, en zijn de eventuele nadelen zo klein dat alleen een professional er last van heeft?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Hardware
1.4K

Het beste antwoord

Ik weet niet welke calibratie je hebt gekocht. Maar als het goed is 'plak' je die op je scherm. Het apparaat zorgt ervoor dat er geen omgevingslicht kan binnen komen en zal die dus neutraal instellen. Of in ieder geval met zo min mogelijk last.

Daarnaast hebben sommige calibratie apparaten ook een omgevingslichtmeter en past daarbij automatisch het profiel van de monitor aan via die meting.

Dus normaal zou het geen probleem moeten zijn.

---

In de ideale situatie werk je in een daglicht situatie en dan bij bewolkt weer. Dan is je kleurtemperatuur 5500Kelvin.
Nu heb je ook daglicht tl-verlichting of van philips een daglicht peertje van 60W.

Heb je een foto afgedrukt, dan zal je die foto ook alleen op kleurechtheid kunnen beoordeling in die 5500K omgeving. Die foto zal er anders met een gewoon peertjes verlichting anders uitzien als onder een gewone tl-verlichting.

Ook hier is een grijskaart handig. Omdat je dan ook eventuele kleurzwemen op de print kunt herkennen.

---

In een ideale werkomgeving zijn naast de verlichting (5500K lampen) ook je muren van belang. Deze dienen van neutraal grijs te zijn.
Mocht er nog zonlicht binnen komen, dan dienen je gordijnen ook van neutraal grijs te zijn voorzien.

Beoordeel je een print met de afbeelding van je monitor, dan zit je met het optische verschil dat je monitor licht uitstraalt en een print het (omgevings)licht reflecteert. Hierdoor worden die twee erg moeilijk vergelijkbaar.

En dan nog het licht wat vanuit de monitor op de print terecht komt... om het weer ingewikkelder te maken.

---

Zelf ben ik nog niet op het niveau dat ik mijn hele omgeving moet ombouwen. De calibratietool maakt de kleur echter zoals het wordt geprint. Maar nog nauwkeurig kan het wel, maar heb ik niet nodig.
Om als voorbeeld te geven is zonder calibratie de rood meer richting oranje. Dus die calibratie lost een heleboel op voor me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord - hieruit spreekt duidelijk een goede kennis van zaken! Ik heb de Silver Haze Pro bundel van Quato gekocht. Die bestaat uit een sensor (DTP94) en software (iColor Display 3). De sensor moet ik tegen het beeldscherm hangen. Daarna moet ik de gewenste gamma opgeven, de gewenstekleurtemperatuur, en de gewenste helderheid. Ik heb gekozen voor een gamma van 2,2, een temperatuur van 5800 K en een helderheid van 40 cd/m². Dan moet ik eerst op het beeldscherm zelf de gamma, de kleuren en de helderheid zo goed mogelijk instellen. Het idee is dat het beter is het beeldscherm goed in te stellen, dan achteraf een slecht ingesteld beeldscherm via software-instellingen te corrigeren. Dat instellen gebeurt met de sensor op het beeldscherm, zodat je via de software direct ziet wat je aan het doen bent. Dus eerst gamma instellen (mijn wens was 2,2; ik kon via het beeldscherm 2,18 bereiken). Daarna de sterkte van R, G en B individueel instellen, totdat de software aangeeft dat de verhouding goed is. En natuurlijk de helderheid. Pas daarna start je het eigenlijke calibratieproces, dat een paar minuten duurt. Hier doet de software de fijnafstemming. Na het instellen van het beeldscherm had ik delta-E's van 1,7 en lager bereikt. Na de calibratie door het programma waren de delta-E's verbeterd tot 0,5 en lager. Helaas heb ik geen idee wat delta-E betekent, dus ik weet niet hoe goed of slecht deze waarden zijn. Ook weet ik niet of mijn keuze voor 5800 K in de praktijk juist zal zijn. Op veel Internetpagina's die over Lightroom gaan, wordt 5800 K aanbevolen. Veel andere pagina's bevelen echter 6500 K aan. Ik denk dat ik maar eens een paar foto's "mooi" moet gaan maken, en dan proefafdrukken moet laten maken om te kijken of die er goed uitzien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan misschien schrijven alsof ik expert ben. Maar nu val ik toch echt door de mand. Wat je nu vraagt gaat mij te diep hoor. En dat hoeft voor mij calibratie tool ook niet te gebeuren. Ik kan je wel nog iets meer vertellen.
Namelijk dat je de gamma kunt instellen voor Windows omgeving of voor een Mac omgeving. De 1 is 1.8 en de ander is 2.2, maar welke bij welke hoort weet ik niet.
Naar mijn idee zou de software dat gewoon kunnen herkennen. Op de opleiding hebben ook eens printerprofielen laten opnemen via een calibratietool. Ook daar had je de termen die jij opgeeft. Maar ik wist nooit wat je daarvoor moest kiezen.
Je kon wel aangeven of je de prints wilde beoordelen onder een bepaalde licht omstandigheid. Welke van belang kan zijn als je je foto's laat beoordelen bij de klant onder kunstlicht. Goed dat ter zijde. Ik denk dat je gewoon je weg moet leren vinden. Voor dit stukje kan ik je niet verder helpen. Wel heb ik nog wat tips...
Druk je zelf je afbeeldingen af? Druk dan in ieder geval met een juiste printer en papier profiel een test afbeelding af. Ik gebruik diegene van Calumet, kan hem even niet vinden. Heeft goed veel duidelijke kleuren waarmee je een vergelijk kan maken. Daarnaast heb ik nog een low-key afbeelding die ik gebruik om de helderheid van de monitor in te stellen. Uiteraard ook zelf afgedrukt uit mijn eigen printer. Die twee zaken zijn voor mij voldoende om een goede omgeving te krijgen.