Waar is een Controler in een PC eigenlijk voor?

Toegevoegd na 22 minuten:
En hoeveel zouden er normaal zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (3)

Meestal wordt daarmee de elektronika bedoeld die er voor zorgt dat er data kan worden uitgewisseld met een (harde) schijf of meerdere schijven.
AWM
14 jaar geleden
Die regelt het vervoer van gegevens in je pc, dat kan alles zijn, videobeelden, audio-muziek, data naar harde schijf en naar de cache, naar de usb-stick enz enz... Je staat er versteld van hoeveel machines één pc eigenlijk inhoudt, het zijn er tientallen en allemaal werkt het, downward-compatibel... Zeer complexe materie en als het kapot is...

bsod...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
BSoD is van windows. Niet van die controlers.
Dus die controllers gaan kapot en Windows geeft dan in een blauw scherm weer wat er fout is, BSoD
Tenminste, zo is mij het uitgelegd. Of ik moet het fout hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor meestal zegt een computer niets als hij kapot is of gaat... Maar wat wel is, bij BSoD kun je een logfile raadplegen waar wellicht nadere info staat van de situatie net voor de crash...
Er zitten verschillende controlers voor de uitwisseling van gegevens met alle interfaces in pc. Bijvoorbeeld je:
- toetsenbord (keyboard controler)
- USB poorten (USB-controler)
- hardeschijf (IDE/ATA/SCSI-controler)
- PC-kaarten (PCMCIA-Controler)
- Firewire (IEEE1394 controler)
- diskettes (floppy controler... oke, oude pc's)
- netwerkkaart (netwerk controler)
- SD-kaart en geheugenkaartcontoler
- COM, LPT en IR poorten (IO port controler)

en dan ben ik er waarschijnlijk nog wel een paar vergeten. De meeste controlers zijn geintegreerde chips op je moederboard.