Waarom wordt mijn LCD grijs na uitschakelen van de computer?

Als ik mijn computer afsluit, zie ik eerst het grotendeels zwarte afsluitscherm van Windows. Het zwart is goed zwart.

Zodra de computer fysiek uitschakelt, wordt het scherm grijzig.

Hoe komt dat? Worden de pixels niet meer aangestuurd, en komen ze daardoor in een soort neutrale grijsstand? Gaat de backlight, bij gebrek aan aansturing, feller branden? Is er een andere oorzaak?

Ik maak me absoluut geen zorgen, ik ben gewoon benieuwd naar het waarom.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor het geval het uitmaakt: het scherm gebruikt S-PVA-technologie. Er zit een automatische helderheidsregeling in, die de helderheid aanpast aan de hoeveelheid omgevingslicht (ideaal!).

Zie http://www.prad.de/guide/screen2624.html .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (3)

Volgens mij geef je al zelf het antwoord: het zwart is nog de daadwerkelijke aansturing inclusief backlight, het grijs is de basiskleur zonder aansturing. De kristallen in een LCD-scherm worden mbv stroompjes beinvloed om te kleuren weer te geven, wanneer je de stroom wegneemt gaan ze naar hun stabiele status toe die de grijzige kleur representeert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat feitelijk het lcd scherm nog aan staat. Het is de standbye kleur van het scherm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'T scherm probeert 5 seconden lang alsnog 't beeld weer te geven van de PC. Aangezien er geen juist kleursignaal meer kan worden verwerkt, springt de monitor 5 seconden lang in een soort detectie-modus. Het is afhankelijk van 't electronica-ontwerp in de monitor hoe lang die 5 seconden duren en hoe fel de backlight/pixels staan ingesteld.

Het grijze kan trouwens iets lichter lijken dan 't is - omdat je bij 't zwarte scherm tijdens 't afsluiten ook nog een fel logo in 't midden hebt staan.