Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn HD geeft minder free space aan dan eigenlijk aanwezig is.

Wanneer ik in C de ingebruikte plaats optel van alle mappen (incl. verborgen) kom ik een 20GB tekort. Opschonen, defragmenteren, etc. helpen niet.
Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
594

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Je computer heeft als het ware extra ruimte nodig onder andere voor:
* Tijdelijke bestanden op te slaan
* Voor het opstarten heeft je computer een bepaald aantal mb's nodig
* Je computer bewaart back-up bestanden zodat het weer kan herstellen na een crash

Er is dus een bepaalde ruimte in je harde schijf vast gezet zodat je computer normaal kan funtioneren.

Wanneer je gaat defragmenteren zie je allemaal balkjes. Sommige balkjes worden netjes naar elkaar verschoven, dit zijn je eigen bestanden. Sommige balkjes staan echter vast. Dit is de ruimte die je computer inneemt voor bovenstaande voorbeelden en is onuitwisbaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je HD heeft een bepaalde clustergrootte. Dat is meteen de minimale afmeting van een bestand. Als je veel kleine bestandjes hebt, dan kost je dat veel 'lucht'.
(Lees meer...)
AWM
14 jaar geleden
Dat komt doordat de fabrikanten van gegevensdragers graag met decimale getallen werken en je computer de data binair wegschrijft. Een Gb is bij de fabrikant 1000 Mb en volgens de computer 1012 Mb. Dat levert een paar procent verlies op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding