Heeft het dagelijks grondig wassen van je voeten met zeep of loition een nadelige invloed op de Ph-waarde van de huid van je voeten?

Ik hoorde dat dit de kans op voetschimmel verhoogt.
Is dit een fabel, of is het waar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
8 jaar geleden
waarom worden de voeten elke dag gewassen? ligt er aan met wat voor zeep je dit doet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De PH waarde van zeep is erg hoog, (ph8 of 10) en dat trekt schimmels aan. dus na het wassen van je voeten GOED afspoelen met water (ph7) en goed afdrogen ook tussen je tenen.

Het beste antwoord

Als je je huid te vaak blootstelt aan middelen (zeep) die de van nature aanwezige flora verstoort, dan heb je inderdaad kans op het oplopen van een huidinfectie. Dat kan een schimmel of een bacterie zijn. Overigens hoeft dat niet zo te zijn, maar een fabeltjke is het niet. Dat was immers je vraag. Op je huid leven talloze microorganismen, deze kostgangers ofwel commensalen, doen er geen kwaad en zorgen er zelfs voor dat andere ziekmakende organismen geen kans krijgen er te overleven. Te intensief gebruik van desinfecterende middelen, of middelen die de zuurgraad ernstig veranderen, maken de goedaardige organismen het leven zuur. Er is dan plaats gekomen voor de meer kwaadaardige soorten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duidelijk antwoord.