Natuurlijk kan dat.

Ik doe het eigenlijk altijd:

Mijn haar wassen.
Het schuim over mijn lichaam verdelen.
Mijn oksels scheren.

En dat alles met een heel klein beetje shampoo, bedoeld voor het haar.

Ik heb wel ander spul, douche-oil of douche-gel voor het lichaam. Dat gebruik ik op een spons voor als ik echt vuil ben. Maar dat is zelden.
---------------------------------

De moderne shampoo's zijn helemaal niet slecht voor je huid.
En bovendien: je gelooft toch al lang niet meer wat er in de reclame of zelfs op de flessen staat?
Ik heb nu nivea shampoo brillianz en die zou een prachtige glans op mijn haar laten zien.
Dat gebeurt gewoon niet. Echt onzin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Shampoo is slecht voor je haar en hoofdhuid vooral.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, die indruk had ik namelijk ook al een tijdje dat het geen verschil maakt.
Ikzelf gebruik ieder dag shampoo, dus die zou dan juist ook geschikt voor de huid moeten zijn zou je zo denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cerla: WIE zegt dat dan? En waarom zegt men dat, denk je?? En als het slecht is voor je hoofdhuid, HOE kan je er dan je haren mee wassen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Roos wordt vooral veroorzaakt door shampoo, dus zeker slecht voor de hoofdhuid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Roos is een vorm van eczeem dat ten dele wordt veroorzaakt door een gistinfectie van het behaarde hoofd.
Stress en droge lucht kunnen het probleem bevorderen. Komt dus niet van shampoo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En waar leeft een gistinfectie het beste op?
op een hoofdhuid die zijn natuurlijke evenwicht kwijt is.
Sterk ontvettende shampoos zijn daar de oorzaak van
en bijna alle shampoos zijn sterk ontvettend.
Zeker als er ..laurylsulfaat of ..laurethsulfaat in zit, stoffen waar je trouwens ook eczeem van kan krijgen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ikzelf heb ook al langere tijd die indruk, maar twijfelde toch wel enigszins, en zoals je zegt die modernere shampoos zijn zo slecht nog niet. Eigenlijk is het zelf best redelijkerwijs uit te testen om er achter te komen welke haar shampoos sterk ontvetten, dus die dan niet gebruiken voor de huid. Met vriendelijke groet.

Andere antwoorden (4)

haarshampoo ontvet meer dan doucheshampoo,is niet zo goed voor de huid dus. Die wordt te droog. Een keertje zal geen kwaad kunnen, maar is niet de bedoeling
11 jaar geleden
Volgens mij is doucheshampoo de tegenhanger van badschuim... je smeert het op jezelf en spoelt je daarna af. Badschuim doe je in bad en dan heb je een bad met schuim en je ruikt heerlijk en zo kan je je wassen.

Als het op de verpakking staat: douche/shampoo of iets wat er op lijkt (meestal staat er dan 2 in 1 op, of 3 in 1), dan kan je het als allebei gebruiken.

Over het algemeen wordt dat niet gedaan, je lichaam wassen met shampoo (tenminste, je hoort er niet over). Maar als jij dat graag wilt doen, dan kan je dat gewoon doen natuurlijk.

Er is toch niemand die het ziet ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verschil zal niet te zien zijn, maar waar het mij in het bijzonder om gaat is of het goed voor je huid is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik bedoelde met de laatste zin dat niemand toch erachter komt of je met shampoo je lichaam wast. Ik neem aan dat je gewoon in je eentje staat te douchen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, ik begrijp het.
Shampoo ontvet, je huid zal er dus droger van worden, voor een keertje kan het geen kwaad, maar maak er geen gewoonte van, je huid wordt ook gevoeliger voor schimmels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nooit van gehoord.
Daar zou ik toch wel heel graag een bron van willen zien!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is heel logisch, de beschermende vetzuren, die in je huid aanwezig zijn, worden met shampoo sneller verwijderd, dan met douchegel (deze moet je ook goed afspoelen), waardoor de schimmels sneller de huid kunnen binnendringen en zich uitbreiden, wat de schimmelinfectie veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste crea.
Dat is echt onzin.
Reclame-praat.
Ik snap er niks van.
Afwasmiddel ontvet heel erg. Heb je wel eens
schimmels op je handen? Ik ben al 60 jaar en ik heb nog NOOIT schimmelinfectie gehad. En je moet alles goed afspoelen. Dat is waar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In welke reclame heb jij dit dan gehoord??
Dat jij het nooit gehad hebt, is geen garantie dat niemand er ooit last van zal krijgen, fijn dat je toch nog iets van ( ook aangeleerde) waarheid in mijn antwoord hebt kunnen ontdekken.
Douchegel bevat over het algemeen SLS of SLES, dit is een ontvettend ingrediënt. Hiermee maak je je huid eigenlijk echt schoon, het laagje vet en vuil gaat er af. Net als dat je de afwas schoonmaakt met een ontvettend middel. Er zitten altijd wat extra ingrediënten in die de huid weer zacht maken, zoals bijvoorbeeld olie of glycerine.

Eigenlijk verschilt het niet gek zo veel van shampoo. Het zit hem in de extra ingrediënten, die maken het bijvoorbeeld een goed product voor de droge huid of voor pluizig haar.

Je kan het dus ook als shampoo kan gebruiken. Maar let goed op, gebruik hier absoluut géén douchegel op oliebasis voor, ook geen creamy douchegel. Ga dus voor de meest basic douchegel die je kan vinden (het zakje bij het hotel voldoet vaak wel). Het kan je haar erg droog maken, omdat het vaak ontvettender werkt dan echte shampoo. Alleen in nood gebruiken dus.