Draai voor klassieke weergave

Schamen voor je gewicht? Nergens voor nodig: doe aan Body Positivity

De term body positivity zie je steeds vaker voorbijkomen. Het betekent letterlijk positief zijn over je eigen lichaam. Zelfacceptatie is belangrijker dan ooit tevoren: je bent goed zoals je bent. Het schoonheidsideaal van jong en slank zijn, ligt op de schop: we zijn dik, dun, groot of klein.  Maak kennis met het opkomende fenomeen body positivity. Wat is het precies en hoe kan je van jezelf houden ondanks je overgewicht?

Schaam jij je voor je gewicht? Nergens voor nodig

Veel mensen schamen zich voor hun gewicht. Uit onderzoek van Pronokal Group blijkt zelfs dat 1 op de 4 mensen niet tevreden is met zijn of haar lichaam. Maar liefst 55% van de respondenten zegt dat hun gewicht bepaalt hoe aantrekkelijk ze zich voelen. Dat heeft zeker gevolgen: 37% is vaak jaloers op anderen die slanker zijn, 1 op 4 wilt zich niet in badkleding of ondergoed vertonen en 30% voelt zich niet mooi. Zonde, want gewicht bepaalt uiteraard niet hoe mooi je bent. Schaam jij je ook voor je gewicht? Nergens voor nodig. Iedereen is mooi zoals hij/zij is en met een goede (zelfverzekerde) uitstraling kom je al een heel eind.

Het schoonheidsideaal door de jaren heen

Schoonheidsidealen veranderen continu. We nemen je terug in de tijd:

  • In 1500 voor Christus was een symmetrisch gezicht hét schoonheidsideaal. Als vrouw was je slank en had je lang, donker haar.
  • Duizend jaar later vonden ze het juist mooi om wat voller te zijn. Ook was je huidskleur erg belangrijk: je huid moest zo licht mogelijk zijn.
  • Tweehonderd jaar voor Christus waren grote ogen, een smalle taille en kleine voeten juist belangrijk. Het kapsel speelde toen minder.
  • Tijdens de Renaissance (1400-1700) speelde gewicht weer een grote rol in het schoonheidsideaal. Je zag opvallend veel vrouwelijke rondingen. Je had als vrouw volle heupen en een buikje. Hoe meer vormen, hoe beter.
  • Dit staat contra aan het schoonheidsideaal van ruim 300 jaar later. Toen was slank zijn de wens van vele vrouwen. In het begin van de 20e eeuw droegen vrouwen zelfs korsetten om een smallere taille te krijgen. Je kunt het je haast niet voorstellen, wat moet dat ongemakkelijk zijn geweest. 

Zoals je leest is het schoonheidsideaal continu in verandering. In de jaren ’90 was een maatje 36 echt de max. Slank en jong zijn, was hét schoonheidsideaal: vooral in de modellenwereld. Dit is eigenlijk altijd zo gebleven, tot een paar jaar geleden. Gelukkig maar!

Het schoonheidsideaal van jong en slank zijn ligt op de schop

Er kwam een enorme omslag. Men was ineens klaar met het schoonheidsideaal. Want wie bepaalt eigenlijk wat het schoonheidsideaal is? En waarom verschilt dit per land of geloof? Waarom zouden we ons willen aanpassen aan ‘het ideaal’? En waarom vormen we eigenlijk een ideaalbeeld? Er kwamen veel vragen uit allerlei hoeken. Mensen dachten over dingen na, waar zij nog nooit over nagedacht hadden. Ook was er een hoop kritiek op het schoonheidsideaal.

Al snel ontstond de term body positivity: respect hebben voor alle lichamen en het niet veroordelen van mensen. Het gaat met name om de manier waarop je naar lichamen kijkt. Elk lichaam is anders en mooi. Of je nou dik, dun, lang of klein bent. Hier konden steeds meer mensen zich in vinden. Zo werd de term een beweging. Van huisvrouwen tot influencers: iedereen sloot zich vol overtuiging aan bij het schoonheidsideaal van nu: houden van je eigen lijf en er trots op zijn, ondanks de striae of putjes in je dij. 

Van jezelf houden, hoe doe je dat?

Van jezelf houden is makkelijker gezegd dan gedaan. Toch is het erg belangrijk. Zelfliefde en zelfvertrouwen helpen je het leven zoveel makkelijker te maken. Door van jezelf te leren houden wordt het makkelijker om succesvoller te zijn in je relaties, je werk en je persoonlijke ontwikkeling. Een win-win situatie. Maar hoe doe je dat nou, van jezelf houden? Hier een stappenplan om van jezelf te houden:

1. Wees vriendelijk en positief

Een persoonlijke ontwikkeling en het bouwen aan meer zelfvertrouwen begint met het leren van positief denken. Jouw liefde voor jezelf groeit, wanneer je begint met vriendelijk te zijn voor jezelf en positief te denken over jezelf. De waardering voor jezelf zal dan steeds meer groeien en dat zie je terug in je uitstraling.

2. Kijk in de spiegel en geef jezelf complimenten

Dit is een simpele, maar effectieve oefening. Ga voor de spiegel staan en vertel je spiegelbeeld hoe geweldig je bent. Zeg hardop wat je mooie en goede kwaliteiten zijn. Geef jezelf zoveel mogelijk complimenten. Zeg wat mooi is: waar je goed in bent, wat je talenten zijn. Je kunt het zo gek niet bedenken. Kom maar op met die 'complimenten-regen'. Je zult zien dat het je enorm goed doet. En hoe vaker je dit doet, hoe meer je het echt gaat geloven. 

3. Geef jezelf zo min mogelijk kritiek

Het is menselijk om kritisch te zijn. Met name op jezelf. Ga het maar eens bij jezelf na. Waarschijnlijk geef jij jezelf regelmatig op je kop voor de kleinste, onnozele dingen. Probeer dan deze kritiek om te buigen naar wat positiefs. Als je een fout hebt gemaakt zeg dan bijvoorbeeld tegen jezelf: “Dat was niet slim van je, maar je hebt ervan geleerd”. 

4. Erken je inspanning, focus niet alleen op succes

Wil je van jezelf houden? Zorg dan dat je je inspanning erkent. Het gaat namelijk niet om winnen of succes te hebben in alles wat je doet. Het gaat om de moeite die je hiervoor doet. Ondanks dat het resultaat niet is wat je ervan had verwacht. Erken je inspanning, de weg ernaar toe doet ertoe. Niet alles lukt (in één keer). 

5. Heb geen verwachtingen en voorkom zo teleurstellingen

Je hebt het waarschijnlijk al heel vaak meegemaakt. Je had ergens veel meer van verwacht. Je verwachtingen waren hooggespannen, maar de realiteit viel tegen. Als je vaak bepaalde verwachtingen hebt, word je sneller teleurgesteld. Dit kan om alles gaan. Van verwachtingen van vrienden tot verwachtingen van feestjes. Neem je verwachtingen eens onder de loep. 

6. Zorg goed voor je lichaam en geest

Eeuwig lijnen, calorieën tellen, (te) weinig eten is niet altijd verstandig. Een gezonde leefstijl - waarbij je bewust(er) eet en voldoende beweegt - wel: dit draagt bij aan 'lekker in je vel zitten'. Daar draait het om: gun jezelf meer energie, door hier zo goed mogelijk op te letten en goed voor jezelf en gezondheid te zorgen.

Body positivity in het kort

• Je voelt je goed in je eigen lichaam;
• Je bent tevreden over je eigen lichaam;
• Je kijkt met een positief gevoel in de spiegel;
• Je accepteert je lichaam;
• Je oordeelt niet over andere lichamen;
• Je vindt iedereen mooi hoe hij/zij is;
• Je accepteert je vetrollen, striae en putten;
• Je bent oké met je rimpels.

Iedereen is mooi zoals hij/zij is. Als je je nog voor je gewicht schaamde, weet je nu dat dat nergens voor nodig is. 

Lees ook

Bij ouder worden hoort grijs haar. Of je er nu zelf voor kiest om je haar grijs te laten verven of het natuurlijk laat vergrijzen, het mag gezien worden. Hoe kan dat beter door de juiste kledingstukken, die jouw grijze haren nóg mooier laten uitkomen, te dragen? Deze modetips zijn speciaal voor vrouwen met grijs haar.

Je haar is erg belangrijk. Als je haar goed zit, voel je je zelfverzekerder en straal je deze zelfverzekerdheid ook uit. Je staat er misschien niet altijd bij stil, maar het juiste kapsel doet wonderen voor je uitstraling. Door een verkeerd kapsel kan je wel tien jaar ouder lijken. Om haarblunders te voorkomen kun je dit beter níet doen: Door deze kapsels lijk je ouder dan dat je bent!

Bron: Pronokal Group
Auteur: Ilse Bloemendal