Draai voor klassieke weergave

Rustige sportactiviteiten zonder grote fysieke belasting

Dat beweging belangrijk is voor gezondheid, hoeven we inmiddels niet meer uit te leggen. Maar waar we wel aandacht aan mogen schenken, is de hamvraag hoe je in beweging blijft als je last begint te krijgen van fysieke kwaaltjes. Met deze rustige sporten blijf je bezig en in beweging zonder jezelf te veel fysiek te belasten.

1. Darten

Darten is een typische sport voor zowel jong als oud. Het voordeel van deze sport is dat je er geen baan voor hoeft af te huren of afhankelijk bent van het weer. Je hangt jouw dartbord op in de schuur of in huis en je kunt aan de slag. Oefen in je eentje om de smaak te pakken te krijgen of nodig een vriend uit om tegen elkaar te spelen. Het enige dat je nodig hebt zijn dartpijlen en een arm zonder blessure.

2. Jeu de boules

Jeu de boules is nog zo’n activiteit die geschikt is voor elke leeftijdscategorie. De sport komt oorspronkelijk uit Griekenland en werd door de Romeinen gespeeld. Niet om tijd te verdrijven, maar om behendigheid te oefenen voor het kogelstoten. Later hebben de Fransen het overgenomen en werd het al snel een razend populaire bezigheid. Ook in Nederland kennen we een heleboel jeu de boules-banen en -verenigingen, en kun je je inschrijven voor de Nederlandse Jeu de Boules Bond.

3. Zwemmen

Zwemmen behoort tot de sporten met een lage intensiviteit, doordat je in het water maar liefst 90% minder weegt. Dat terwijl je al je spieren, pezen en gewrichten traint. Zwemmen is dan ook hetgeen dat wordt aangeraden om je conditie op te bouwen wanneer je een blessure hebt (gehad) of wanneer je last hebt van gewrichtsproblemen. Naast een training voor je spieren is het ook goed voor je hart en longen, zelfs al ga je één keer per week. Haal je zwemkleding uit de kast en neem een abonnement of strippenkaart bij een zwembad bij jou in de buurt. Kijk je er tegenop om badkleding te dragen? Gebruik deze tips bij het vinden van een bikini of badpak voor jouw figuur.

4. Yoga

Yoga werd vaak gezien als een ‘zweverige’ sport. Inmiddels begint daar verandering in te komen en openen er steeds meer yogascholen in Nederland. De ontspanningsoefeningen van yoga zorgen voor minder stress, een lagere bloeddruk, een verbeterde spijsvertering en een verhoogd immuunsysteem. Bovendien versterkt het je spieren en maakt het je leniger. Er zijn een heleboel verschillende soorten yoga. Geef daarom niet op na één les, maar probeer uit te zoeken wat bij jou past. Ken je geen yogaschool bij jou in de buurt? Vraag het dan eens na bij een sportschool. Vaak worden hier ook groepslessen yoga georganiseerd. Wil je liever thuis aan de slag? Online zijn er ook genoeg yogalessen en -oefeningen te vinden.

5. Wandelen/hardlopen

Als je benen in goede staat zijn, is zowel wandelen als hardlopen een meester voor je gezondheid. Op je smartphone kun je bijhouden hoeveel stappen je zet, waarbij geldt: minimaal 10.000 per dag. Het voordeel is dat je het alleen of samen kunt doen, wanneer het jou uitkomt. Hierbij is het wel belangrijk om een goed paar wandel- of hardloopschoenen te dragen. Ben je nog op zoek naar een mooie wandelroute? Dit zijn de mooiste wandelroutes van Nederland.

6. Golfen

Golfen is ook een sport die ontzettend goed voor je is. Als je een route holes loopt, kom je zo aan je 10.000 stappen. En als je last hebt met lopen, kun je altijd gebruikmaken van een buggy. De bewegingen die je maakt op een golfbaan zijn goed voor je heupspieren, hamstrings en rug. Eigenlijk alle spieren vanaf je knieën tot aan je borst. Huur een golfset bij de club en neem een proefles om de ingewikkelde ‘swing’ te oefenen. Schaf pas een eigen set aan als je weet dat de sport voor je is weggelegd en je meerdere lessen boekt. Om op alle banen in Nederland te mogen spelen, heb je een handicap-54-registratie nodig om aan te tonen dat je de golf- en veiligheidsregels onder de knie hebt.

Sport je het liefste thuis en ben je nog op zoek naar goede sportoefeningen? Met deze oefeningen en tips van experts blijf je vitaal en fit.

Auteur: Anouk Bruel