Draai voor klassieke weergave

Een kleine onderhoudsbeurt voor je auto? Dit kun je zelf doen

Om ervoor te zorgen dat je auto zonder problemen blijft rijden, dien je deze regelmatig naar de garage te brengen voor een onderhoudsbeurt. Maar voor een kleine onderhoudsbeurt zijn er een paar handelingen die je eenvoudig zelf kunt uitvoeren. Wij leggen uit wat je zelf kunt doen en wat je het beste aan de garage kunt overlaten.

Wat is een kleine onderhoudsbeurt?

Je auto heeft regelmatig onderhoud nodig. Dit onderhoud kun je onderverdelen in een grote en een kleine beurt. Tijdens de kleine beurt wordt jouw auto gecontroleerd op een aantal punten die de technische staat van jouw auto waarborgen. Er wordt voornamelijk gekeken naar slijtagepunten en er worden bepaalde onderdelen gesmeerd, op de juiste manier afgesteld en/ of hersteld. Hierdoor worden defecte onderdelen sneller opgemerkt en wordt er voorkomen dat jouw auto meer schade oploopt. Fijn, want dit bespaart je uiteindelijk hogere kosten. Doorrijden met versleten onderdelen kan je erg duur komen te staan. Daarnaast kan het recht op garantie te komen vervallen als je een (kleine) onderhoudsbeurt overslaat. Hoe vaak je een kleine beurt nodig hebt, verschilt per auto. Echter wordt het aangeraden om na elke 15.000 gereden kilometers je auto een kleine beurt te geven. 

Wat wordt er gecontroleerd tijdens een kleine beurt?

•    Banden;
•    Accu;
•    Verlichting;
•    Remmen;
•    Schokdempers;
•    Koelvloeistof;
•    Ruiten en ruitenwissers;
•    Mogelijke lekkages;
•    Uitlaat;
•    Interieurfilter;
•    Katalysator;
•    Multiriemen;
•    Distributieriem;
•    Motorolie;
•    Oliefilter;
•    Luchtfilter;
•    Remvloeistof;
•    Ruitenwisservloeistof.

Dit kun je zelf doen om je auto te onderhouden

Ondanks dat het niet verstandig is om te besparen op onderhoudsbeurten, zijn er een aantal dingen die je wel zelf kunt doen. Trek wat oude kleren aan en start met dit stappenplan:

Stap 1: Controleer de algemene staat van de auto

Begin met het controleren van de verlichting. Denk aan licht: groot licht, stadslicht, mistlicht, remlicht, knipperlichten en waarschuwingslichten. Kijk ook of de toeter het nog doet en kijk daarna of de ruitenwissers slijtage hebben of strepen op de autoruiten achterlaten. Kijk of de ruitenwissersproeiers nog werken en controleer of er nog voldoende ruitenwisservloeistof aanwezig is. Vul indien nodig bij!

Kijk daarna of de deurscharnieren goed werken. Gaan ze wat stroef? Spuit er dan wat olie op. Tot slot controleer je of er ramen beschadigd zijn. Een kleine barst kan al grote gevolgen hebben. Als je er vroeg bent, voorkom je dat het gehele ruit vervangen moet worden.  

Stap 2: Controleer de werking van de auto

Nu de algemene staat is gecontroleerd, is het tijd voor de volgende stap. Je gaat kijken of de auto nog goed werkt. Begin met het controleren van het niveau van de remvloeistof en de koelvloeistof. Vul indien nodig bij. Als dit in orde is, dien je de v-snaar op slijtage te controleren. Kijk of deze snaar niet slipt en geen scheuren bevat. Kijk ook of er geen vloeistoffen lekken. Als je wel wat ziet lekken, onderneem gelijk actie en schakel een vakman in. 

Tot slot ga je ook de staat van de motorolie controleren. Klinkt gek, maar dit is best belangrijk. Als er metaal in de olie zit, dan is er iets stuk of aan het slijten. Is je olie troebel en neigt het naar een witte kleur? Dat kan het duiden op een probleem met de koelvloeistof.  

Stap 3: Controleer de banden van de auto 

Het is tijd om de banden te controleren. Vergeet je reserveband niet, deze is ook heel belangrijk. Begin met het controleren van de bandenspanning bij een tankstation en bekijk daarna het profiel van alle banden. Als het profiel helemaal weggesleten is, is het tijd voor nieuwe banden. Neem ook gelijk je velgen mee, zijn deze nog heel?

TIP: Als je rijdt met een te lage bandenspanning, slijten je banden sneller en verbruik je meer brandstof. Controleer daarom elke maand je bandenspanning.

Stap 4: Controleer de remmen 

Je bent bijna klaar met de kleine onderhoudsbeurt. Je gaat nu de remmen controleren. Begin met het meten van alle remschijven en remblokken. Hoe dik deze moeten zijn, staat in de handleiding van je auto of op de schijf zelf. Nu je ze toch aan het bekijken bent, kijk gelijk of ze roesten. Als de schijf meer dan de helft verroest is, wordt deze bij de APK afgekeurd. Controleer tot slot de remleidingen op corrosie.  

Stap 5: Vervang de motorolie

Heb je een krik of een brug? Alleen dan kan je de motorolie vervangen. Anders wordt het erg lastig, in dat geval kan je het beter aan een specialist overlaten. Als je wel een krik hebt, kan je de motorolie zelf vervangen. Draai de plug eruit en vang de olie op in een bak. Vervang de filter en de ring. Vul de olie vervolgens weer bij, in het handboek van de auto staat hoeveel liter er in je auto gaat. 

Laat de uitlaat, accu, airconditioning en het vervangen van de banden met rust. Het onderhoud van die onderdelen kun je beter overlaten aan een automonteur.

Bespaartips kleine onderhoudsbeurt 

•    Ga voor een tweede mening naar een andere autodealer;
•    Woon je vlakbij de Duitse grens? Laat dan daar je onderhoud uitvoeren. Het is daar vaak goedkoper;
•    Maak tijdig een afspraak voor de grote of kleine beurt. Zo voorkom je grote uitgaven.

Wil je naast een kleine onderhoudsbeurt je auto een goede schoonmaakbeurt geven? Met deze stappen maak je je auto van binnen en van buiten weer spic en span.

Auteur: Ilse Bloemendal