Het lijkt erop dat je gebruik maakt van een verouderde browser, niet alle functies van Startpagina zullen hiermee werken. Update je browser om sneller en veiliger te browsen.

Draai voor klassieke weergave

Eten na 20.00 uur zorgt dat voor overgewicht?

Je hoort het veel mensen zeggen: het is ongezond om na 20.00 uur nog wat te eten. Omdat je lichaam dan geen eten meer verteert en het automatisch wordt opgeslagen als vet. Maar is een lekker hapje eten na het 8 uur journaal echt zo ongezond als ze zeggen? Je leest het in dit artikel. 

Tekst gaat onder de advertentie verder.

Is eten na 20.00 uur ongezond?

Word je dik van eten na 20.00 uur ‘s avonds? Het antwoord daarop is: nee. De tijd waarop je eet heeft helemaal niets met je gewicht te maken. Je wordt alleen dikker wanneer je meer calorieën eet dan je nodig hebt. Bedenk ook: stel dit was wèl waar, dan zouden alle mensen uit Spanje moddervet zijn. Die eten namelijk vaak pas later dan 20.00 uur hun avondeten. 

Let wel op wat je eet

Het enige wat klopt aan deze fabel, is dat je vaak in de avond lekkere trek hebt. Lekkere trek betekent meestal veel calorieën.Je wordt pas dikker als je meer calorieën per dag tot je neemt dan je nodig hebt. En laat eten brengt het gevaar met zich mee dat je de tijd tussen de lunch en het avondeten gaat opvullen met calorierijke snacks. Het is heel verleidelijk om een handje chips of nootjes te nemen om de trek te stillen. Deze ‘hongerstillers’ zijn die extra calorieën die aanzetten. Bij het avondeten eet je waarschijnlijk geen hap minder, omdat je alweer trek hebt, omdat deze snacks slechts een vulling (en geen voeding) zijn.

Let daarom wel op wat je eet en kies voor wat gezonds, ook als je in de avond nog trek krijgt. Denk aan een komkommer of wortel. Lekker met hummus! En laat dat glaasje wijn of vaasje bier (doordeweeks) staan. 

Voor- en nadelen van het eten in de avond

Wist je dat je stofwisseling beter werkt als je meerdere keren op een dag wat eet? Een hapje op de avond is daarom helemaal niet zo slecht. Wel is het zo dat je lichaam het eten wat je later op de avond nog eet, moet verteren. Dit gebeurt dan in de nacht, waardoor je slechter in slaap valt. Als je last hebt van slaapproblemen, is het toch slimmer om na het avondeten niets meer te eten.

Lees ook: 

Bron: Voedingscentrum
Auteur: Ilse Bloemendal