Draai voor klassieke weergave

Hoeveel suiker zit er in fruit

Fruit is gezond, dat weten we allemaal. Het zit vol gezonde voedingsstoffen en vitamines. Maar of je er ook oneindig veel van kunt eten, dat is nog maar de vraag. Want weet jij hoeveel suiker er in een fruitsoort zit?

Natuurlijke vs. toegevoegde suikers

De suikers in fruit zijn natuurlijke suikers, terwijl in koek, snoep en frisdrank toegevoegde suikers zitten. Dat klinkt ongezonder, maar helaas maakt het voor je lichaam geen verschil. Het suiker in fruit wordt op dezelfde manier in je lichaam verwerkt als ‘normale’ suikers. Toch blijft fruit een gezondere keuze dan koek en snoep, omdat fruit andere voedingsstoffen bevat die wèl gezond zijn. Ongezonde lekkernijen hebben die goede voedingsstoffen niet. 

Glucose en fructose

Veel mensen denken dat er ook een verschil is tussen glucose en fructose, wanneer je fruit eet. Het is echter niet zo dat toegevoegde suiker uit glucose bestaat, en fruitsuikers uit fructose. Beide soorten suikers bevatten een deel glucose en fructose. Glucose wordt als brandstof voor het lichaam en de hersenen gebruikt, fructose wordt verwerkt door de lever en deels ook omgezet in glucose. Wanneer je van beide teveel binnenkrijgt, krijg je een overschot en wordt een deel omgezet in vet in je lichaam. 

Hoeveel suiker zit er in fruit?

Het verschilt per fruitsoort hoeveel suiker je binnenkrijgt. In de onderstaande tabel zijn de verschillen per meest populaire fruitsoort goed te zien.

Fruitsoort, hoeveelheid suiker (per 100 gram):

  1. Witte druiven: 15,6 gram
  2. Banaan:15,5 gram
  3. Mango:13,9 gram
  4. Kersen:11,5 gram
  5. Kiwi: 10,3 gram
  6. Appel (rood): 10,2 gram
  7. Peer: 9,5 gram
  8. Mandarijn:8,2 gram
  9. Sinaasappel :7,7 gram
  10. Aardbeien: 5,1 gram

Ondanks dat fruit suikers bevatten, wordt het alsnog aangeraden om minstens twee stukken fruit per dag te eten (zo’n 200 gram). Dit vanwege de belangrijke vitamines, mineralen en vezels die erin zitten. Allemaal stoffen die je lichaam dagelijks nodig heeft. Zo verklein je het risico op hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Daarom blijft fruit, ondanks de suikers, beter dan een snack zonder extra voedingsstoffen.

Vruchtensap vermijden

Ondanks dat fruit gewoon dagelijks mag, kun je vruchtensap beter vermijden. Door fruit tot sap te persen loop je veel vezels mis (die zitten in het vruchtvlees), maar krijg je wel alle suikers binnen. Dit maakt vruchtensap drinken een stuk ongezonder dan het eten van een stuk fruit. Bovendien vult dat ook meer, waardoor je minder snel trek zal krijgen in ongezonde snacks.

Conclusie over suiker in fruit

Suikers die van nature aanwezig zijn in fruit zijn niet per definitie ongezond. Maar je kunt ook niet stellen dat deze suikers beter zijn dan geraffineerde suikers of welke vorm van suiker dan ook. Conclusie is dat een stuk fruit natuurlijk altijd gezonder is dan koek of snoep.

Bronnen: Diabetesfonds.nl, Gezondheidsnet.nl, Voedingscentrum.nl 
Auteur: Quirine Brouwer