Ga naar de inhoud

Is ‘Kortingsdonderdag’ bij tankstations écht de moeite waard?

donderdag-kortingsdag-tanken-benzine Bron: © Ilse Bloemendal. Ga jij ook altijd tanken op donderdag? 

Elke week lichten de folders en tankstationsborden op met de belofte van ‘extra korting’. Neem Argos, die vol inzet op de wekelijkse ‘Kortingsdonderdag’ om de automobilist naar de pomp te lokken. Ze beloven dat je ‘beter op weg gaat’ en een ‘volle tank zonder de volle mep’ betaalt. Maar nergens staat duidelijk vermeld hoeveel die extra korting nu precies bedraagt.

Aangezien ik ook op de kleintjes moet letten, ging ik op onderzoek uit.

Hoeveel korting krijg je nou eigenlijk op donderdag?

Te beginnen met de hamvraag: hoeveel korting krijg je nou precies? Dat staat nergens bij het tankstation. Maar uit onze analyse blijkt het te gaan om een prijsdaling van maximaal 3 cent per liter. Dit werd bevestigd door de slogan op de actiepagina: “Onze Slimste Donderdag Deal kan voor een liter benzine wel 3 cent goedkoper zijn.” 3 cent. Is dat genoeg om je tankgewoonten voor aan te passen, of is het een slimme marketingtruc die de échte bespaarkansen verdoezelt? Wij nemen het stunten met benzine eens kritisch onder de loep.

De rekensom: Wat levert die 3 cent korting op?

Laten we de casus van Argos erbij pakken. Op de Kortingsdonderdag die ik langsging, was de prijs bij Argos Alkmaar € 1,89 per liter. De dag daarvoor was de prijs € 1,92, wat neerkomt op de maximale beloofde korting van 3 cent.

De vraag is: wat is je totale winst op de tankbeurt? Als we uitgaan van een gemiddelde tankinhoud van 50 liter voor een personenauto, is de totale besparing:

50 liter×€0,03/liter=∗∗€1,50∗∗

Een besparing van anderhalve euro. Of je dit bedrag kunt zien als ‘beter op weg’ hangt puur af van je reisschema. Als je speciaal moet omrijden om deze korting te pakken, ben je met de extra gereden kilometers al snel meer kwijt aan brandstof en tijd dan je bespaart. De stunt werkt daardoor vooral als je toevallig langs het station komt. Ja, ook ik had beter niet kunnen tanken vandaag.

Deze actie wordt altijd grootschalig gepromoot, bekijk het Instagram bericht en lees daarna verder >>

De blik achter het stuntaanbod: altijd goedkoper bestaat

De grootste valkuil van deze wekelijkse kortingsdagen is dat ze de aandacht afleiden van de concurrentie die altijd goedkoper is. De bijgevoegde prijsvergelijking spreekt boekdelen:

TankstationLocatieDatum PeildatumPrijs Euro 95 (ca.)Argos Kortingsdonderdag
Fuel UpCastricum23 okt.€ 1,859€ 1,89
HaanBergermeer, Alkmaar23 okt.€ 1,859€ 1,89
ArgosWarmenhuizen23 okt.€ 1,89N.v.t.

Zoals je ziet, waren de prijzen bij de onbemande tankstations (zoals Fuel Up en Haan) op dezelfde dag al ruim 3 cent goedkoper dan de Argos-stuntprijs. Met andere woorden: je kunt op een normale woensdag bij een onbemand station goedkoper tanken dan op de Argos Kortingsdonderdag.

De marketing van de ‘Slimste Donderdag Deal’ is dus in veel gevallen niet de slimste deal in de regio. Super balen. Heb dit nog maar niet verteld tegen alle mensen die bij de Argos stonden. Ik moest zelfs in de rij staan.

Voorheen gingen Nederlanders altijd naar Duitsland om te tanken. Lees: wel 50 cent per liter goedkoper. Dat is helaas verleden tijd >>

Gebruik een vergelijkingswebsite

Het is duidelijk: de consument die uitsluitend op het wekelijkse ‘stuntdagje’ afgaat, laat geld liggen. De sleutel tot échte besparing is het gebruik van een vergelijkingswebsite voor brandstofprijzen (denk aan apps of sites als GRID, UnitedConsumers of de ANWB Routeplanner).

Deze platforms bieden een actueel overzicht van de literprijzen bij alle tankstations in je buurt. Hierdoor zie je in 1 oogopslag waar de benzine het goedkoopst is, en dat is vaak bij de onbemande pompen die geen dure reclameacties of shop overhead hebben. Zo zie je in de afbeelding dat zelfs de pompen zonder een speciale donderdagdeal, zoals TinQ Heerhugowaard, door een slimme prijsstelling soms toch voordeliger zijn dan de concurrentie.

Bovendien kun je nog meer voordeel pakken met:

  • Vaste klantenpassen/tankpassen: Bij veel pompen krijg je, onafhankelijk van de dag, extra korting via een tankpas. De afbeelding liet al zien dat je bij TinQ en Haan korting krijgt met de UnitedConsumers-tankpas, die je maandelijks ontvangt.
  • Spaarprogramma’s: Door Air Miles of andere punten (zoals FreeBees bij BP) te sparen, wissel je die in voor gratis producten, cadeaus of korting op je volgende tankbeurt. Dit is een voordeel dat boven op de lagere pompprijs komt.

Tanken op donderdag of niet?

NEE! Laat je niet misleiden door het eenmalige, kleine voordeel van een ‘Kortingsdonderdag’. De echte ‘slimste deal’ vind je door de prijzen actief te vergelijken op onafhankelijke websites en te kiezen voor het station dat structureel de laagste prijs hanteert. Die 3 cent voordeel wordt dan al snel 5 tot 10 cent per liter, en dat is pas écht beter op weg gaan.

Bronnen:

Argos, GRID, Tankje.nl, ANWB, UnitedConsumers

Eerder schreven wij over de prijzen van benzine en diesel het volgende >>


Goed nieuws! Accijnskorting op benzine en diesel blijft ook in 2026

Accijnskorting op benzine en diesel blijft ook in 2026
Bron: © Canva – Accijnskorting op benzine en diesel blijft ook in 2026

1 september 2025 – Positief nieuws voor automobilisten: de brandstofprijzen gaan in 2026 niet omhoog. Het demissionaire kabinet heeft besloten de accijnskorting op benzine en diesel te verlengen, zodat tanken komend jaar niet duurder wordt.

door Brenda Timmers

Waarom de accijnskorting blijft

De accijnskorting werd in 2022 ingevoerd om huishoudens te ontzien toen brandstofprijzen fors stegen door de oorlog in Oekraïne. Sindsdien stond de regeling regelmatig op de tocht, omdat er geen structureel budget voor is gevonden.

Toch kiest het kabinet er nu opnieuw voor om de korting te behouden.

Benzine blijft ook in 2026 ‘goedkoop’

De tekst gaat onder het bericht verder >>

Hoeveel korting krijg je per liter?

Op dit moment bedraagt de accijnskorting 17,3 cent per liter benzine en 11,1 cent per liter diesel. Dankzij de verlenging blijven deze kortingen ook in 2026 van kracht. Dat scheelt toch (een heel klein beetje) in deze dure tijden.

Lees ook: Gemeentebelastingen stijgen met 8%: huishoudens merken dit in de portemonnee.

Politieke steun in de Tweede Kamer

Een meerderheid van de Tweede Kamer schaart zich achter dit besluit. Daarmee blijft de accijnskorting voor 2026 overeind, maar de onzekerheid over de financiering is daarmee nog niet weg.

Uit welk ‘potje’ het geld precies komt, zal waarschijnlijk pas rond de verkiezingen duidelijk worden.

Eerder schreven wij >>


Annemarie van Gaal: “Stop accijnsverhoging op benzine, pomphouders vallen om”

Huidige afbeelding: Annemarie van Gaal benzineprijs drama

26 augustus 2025 – Vanaf 1 januari gaat de accijns op benzine opnieuw omhoog: 26 cent per liter erbij. Dat is een forse klap bovenop de huidige 79 cent. Ondernemer en columnist Annemarie van Gaal waarschuwt dat dit Nederlandse automobilisten én ondernemers hard gaat raken. De overheid moet aan de pomphouders denken, die vallen straks massaal om!

Annemarie van Gaal is duidelijk: dit kan zo niet langer en moeten we ook niet willen. Lees hieronder wat ze er precies over zegt!

door Brenda Timmers

Pomphouders vallen om

De tekst gaat onder de video verder >>

Nederland aan de top van Europa

Nederland staat al jaren bekend als een van de duurste landen om te tanken. Met de nieuwe verhoging wordt het verschil met de buurlanden alleen maar groter.

“Wij zijn het enige land in Europa dat accijnzen jaar na jaar indexeert. Geen enkel ander Europees land doet dit,” zegt Van Gaal.

Voor consumenten betekent dit dat het loont om de grens over te steken. “Vanaf Utrecht is het straks al aantrekkelijk om in België te tanken,” waarschuwt ze.

Accijns per liter benzine

Bekijk het verschil met andere landen in Europa en lees daarna verder >>

Pomphouders in de knel

Vooral de 800 kleinere pomphouders in Nederland dreigen in de problemen te komen. Hun marge op een liter benzine is gemiddeld slechts 15 cent. Daarvan moeten alle kosten betaald worden: personeel, huur, energie en belastingen.

“Als deze verhoging doorgaat, kunnen veel ondernemers simpelweg niet meer bestaan,” benadrukt Van Gaal.

Concurrentie uit België en Duitsland

De verschillen beperken zich niet tot benzine. Ook sigaretten, boodschappen en drogisterijartikelen zijn in de buurlanden veel goedkoper. Daarmee verdwijnt nog meer omzet van Nederlandse ondernemers richting het buitenland.

“De enige producten waar pomphouders nog iets aan verdienen, verdwijnen straks ook over de grens. Dan is het voor hen einde verhaal,” aldus Van Gaal.

Vergelijking benzineprijzen in Europa

De tekst gaat onder de afbeelding verder >>

Oproep aan politiek

Van Gaal roept de politiek op om de verhoging terug te draaien en de prijzen meer in lijn te brengen met de omringende landen. Zij ziet dit als een noodzakelijke maatregel om de sector overeind te houden.

“Het gaat niet alleen om cijfers, maar om mensen. Ondernemers die jarenlang hard gewerkt hebben, dreigen nu kopje onder te gaan door een accijns die nergens in Europa zo hoog is.”

Eerder deze week schreven wij dit >>


Benzineprijs mogelijk fors omhoog: accijnskorting loopt af per 1 januari

Huidige afbeelding: Benzineprijs

21 augustus 2025 – De benzineprijs kan vanaf 1 januari 2026 flink omhoogschieten. Het demissionaire kabinet staat namelijk op het punt de tijdelijke accijnskorting op te heffen. Voor jou als automobilist betekent dat een verhoging van ongeveer 25 cent per liter, waardoor een volle tank ineens ruim 12 euro duurder wordt.

door Ad Killian

Wereldwijde stijging van de olieprijzen

De accijnskorting werd in mei 2022 ingesteld door het toenmalige kabinet-Rutte IV. De Russische inval in Oekraïne leidde tot een wereldwijde stijging van de olieprijzen, waardoor de benzineprijs in Nederland op recordhoogte kwam. Om de pijn aan de pomp te verlichten, besloot de regering de accijnzen op benzine en diesel tijdelijk te verlagen.

Politiek gevoelige snaar

“Het was bedoeld als noodmaatregel, maar zoals dat vaker gaat, is tijdelijk in de politiek niet altijd écht tijdelijk”, zegt energie-analist Hans van Cleef. “Door de herhaalde verlengingen is de consument gewend geraakt aan een lagere prijs, en dat maakt terugdraaien nu politiek gevoeliger.”

Toch loopt de regeling officieel af op 1 januari 2026. Het demissionaire kabinet twijfelt of er nog voldoende reden is om de korting opnieuw te verlengen.

Maatschappelijke consequenties

Volgens Marieke Blom, hoofdeconoom van ING, is het afschaffen van de korting vooral een politieke keuze. “Het kabinet moet kiezen: laat je automobilisten in hun portemonnee voelen dat de tijden veranderd zijn, of gebruik je miljarden euro’s aan belastinggeld om de prijs kunstmatig laag te houden? Beide opties hebben maatschappelijke consequenties.”

Die maatschappelijke gevolgen zijn voelbaar. Voor forenzen die dagelijks de auto gebruiken, kan de verhoging oplopen tot honderden euro’s per jaar. Een inwoner uit Drenthe vertelt aan de NOS: “Ik werk in Groningen en rijd elke dag 80 kilometer heen en terug. Met deze verhoging praat je al snel over 80 euro per maand extra. Dat is gewoon een halve energierekening.”

Benzineprijs als melkkoe

De Nederlandse automobilist weet dat tanken hier duurder is dan in de meeste andere Europese landen. Uit cijfers van de Europese Commissie blijkt dat Nederland in juli 2025 gemiddeld 2,07 euro per liter benzine rekende, tegenover 1,81 euro in Duitsland en 1,76 euro in België.

Vervallen korting levert staatskas miljarden op

Volgens het Centraal Planbureau (CPB) levert het laten vervallen van de korting de staatskas miljarden euro’s op. Die extra inkomsten zijn hard nodig, omdat de overheid kampt met oplopende kosten in de zorg, het onderwijs en de energietransitie. “De benzineprijs is in zekere zin een melkkoe voor de overheid”, zegt hoogleraar openbare financiën Bas Jacobs (Erasmus Universiteit). “Zodra er extra geld nodig is, grijpt de overheid naar accijnzen, omdat het snel en betrouwbaar inkomsten oplevert.”

Benzineprijzen over de grens

Internationaal is het niet ongebruikelijk dat landen tijdelijk ingrijpen bij hoge brandstofprijzen. Frankrijk verlaagde in 2022 eveneens de accijnzen, maar trok die maatregel na enkele maanden alweer in. Italië voerde een soortgelijke korting in, maar schrapte deze al in 2023.

De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) stelt dat langdurige accijnsverlagingen niet effectief zijn. “Ze kosten veel geld, zijn slecht gericht en ontmoedigen de energietransitie”, aldus een rapport uit 2024. Daarmee lijkt Nederland in lijn te bewegen met Europese partners: tijdelijk steunen in crisistijd, maar terugschakelen zodra de prijzen stabiliseren.

ANWB: Harde klap voor gezinnen

Belangenorganisaties staan lijnrecht tegenover elkaar. De ANWB waarschuwt dat de afschaffing veel automobilisten hard gaat raken. “Voor veel gezinnen is de auto geen luxeproduct, maar noodzaak. Zeker in regio’s waar het openbaar vervoer beperkt is, is dit een harde klap”, zegt een woordvoerder.

Milieuorganisaties zien juist kansen. Milieudefensie stelt dat het tijd is om de benzineprijs eerlijker te maken. “Zolang fossiele brandstoffen kunstmatig goedkoop worden gehouden, komen we niet vooruit in de energietransitie. Dit is hét moment om te kiezen voor duurzame alternatieven,” aldus de organisatie.

Hoe ga jij dit voelen?

Rekenvoorbeeld:

  • Huidige prijs: € 2,07 per liter
  • Na afschaffing korting: € 2,32 per liter
  • Tankbeurt 50 liter: van € 103,50 naar € 116,00 (+ € 12,50)

Voor iemand die 2 keer per maand tankt, betekent dit een stijging van € 300 per jaar. Dat bedrag komt bovenop andere kosten zoals verzekeringen, onderhoud en wegenbelasting.

“Het is niet alleen een financiële kwestie”, zegt socioloog Margot van der Lee (UU). “De benzineprijs is een emotioneel onderwerp, omdat het symbool staat voor vrijheid en mobiliteit. Elke verhoging voelt als een directe aanval op de portemonnee én de bewegingsvrijheid.”

En nu?

De komende maanden wordt duidelijk of het kabinet de accijnskorting definitief laat vervallen. Politieke partijen hebben zich nog niet unaniem uitgesproken. De VVD en BBB willen de automobilist blijven ontzien, terwijl GroenLinks-PvdA en D66 pleiten voor een einde aan fossiele subsidies.

Wat wel zeker is: als er niets verandert, betaal jij vanaf 1 januari fors meer aan de pomp. De benzineprijs staat daarmee opnieuw symbool voor de spanningen tussen koopkracht, klimaat en staatsfinanciën.

Bronnen:

NOS, ING, CPB, ANWB


Eerder schreven wij >>

Benzineprijs stijgt opnieuw, dit keer door oorlogsgeweld in Midden-Oosten

Bron: © Canva. Dit merken wij aan de benzineprijzen door het oorlogsgeweld in het Midden-Oosten

27 mei 2025 – De benzineprijs loopt sinds opnieuw op als gevolg van toenemende spanningen in het Midden-Oosten, met name tussen Iran en Israël. Daarnaast spelen ook andere geopolitieke ontwikkelingen een rol. De huidige adviesprijs voor een liter Euro 95 ligt rond de €2,12. De verwachting is dat de benzineprijs de komende weken verder zal stijgen.

Oorzaken van de prijsstijging

De recente prijsstijging houdt verband met militaire acties tussen Iran en Israël. In de eerste helft van juni vinden er meerdere aanvallen en vergeldingsacties plaats in de regio. Volgens Reuters verhoogt dit de bezorgdheid over de stabiliteit van de olietoevoer, met name via de strategisch belangrijke Straat van Hormuz, waar dagelijks ongeveer 20% van alle wereldwijde olie-export passeert.

Naast het conflict in het Midden-Oosten draagt ook de algemene geopolitieke situatie bij aan de prijsontwikkeling. Spanningen tussen de Verenigde Staten en China, onzekerheid rond OPEC+-productiequota, en het uitblijven van renteverlagingen door centrale banken vergroten het risico op aanhoudend hoge energieprijzen. De Guardian meldt dat marktanalisten rekening houden met verdere prijsvolatiliteit zolang diplomatieke de-escalatie uitblijft.

Lees verder onder de berichten >>

Huidige prijzen

Volgens cijfers van UnitedConsumers bedraagt de gemiddelde landelijke adviesprijs op 17 juni 2025 €2,124 per liter Euro 95. Dit ligt ruim tien cent hoger dan begin mei. De stijging wordt geleidelijk zichtbaar bij tankstations, met name bij grotere merken zoals Shell en TotalEnergies.

Verwachtingen voor de komende periode

De meeste prognoses gaan uit van een verdere stijging van de olieprijs als het conflict voortduurt of escaleert. Analisten van JP Morgan houden ondanks de spanningen vast aan een gemiddelde olieprijs in 2025 van rond de $65 per vat. Andere inschattingen, waaronder die van Lazard en MarketWatch, houden rekening met een stijging richting $100 of meer als de olie-export via Hormuz wordt belemmerd.

Op basis van deze scenario’s wordt een stijging van de benzineprijs richting €2,20 of hoger niet uitgesloten. In het meest negatieve scenario – langdurige militaire escalatie met exportbeperkingen – kan de benzineprijs oplopen richting €2,40 per liter.

Adviezen voor consumenten

Consumentenorganisaties adviseren automobilisten om prijzen lokaal te blijven vergelijken. De verschillen tussen tankstations zijn momenteel beperkt, maar kunnen oplopen bij snelle prijsbewegingen. UnitedConsumers en apps zoals ANWB Onderweg bieden actuele prijsinformatie per locatie.

Bronnen

Reuters, ANWB


Eerder schreven wij >>

5 factoren die de benzineprijs bepalen

5 factoren die de benzineprijs bepalen
Bron: © Marcus Millo Canva

Iedere keer dat je bij de pomp staat, vraag je je misschien af: waarom is benzine (in Nederland) zó duur? De prijs aan de pomp is geen toeval, maar het resultaat van 5 bepalende factoren. Ontdek hieronder wat er écht meespeelt, van wereldmarkten tot belastingen, inclusief dat hardnekkige ‘kwartje van Kok’ dat maar niet verdwijnt.

Waarom tanken pijn doet: 5 factoren die de benzineprijs bepalen

Schommelingen benzineprijzen

Sta je weleens bij de pomp met gefronste wenkbrauwen? Je bent niet de enige. De benzineprijs lijkt van dag tot dag te veranderen, maar die schommelingen zijn allesbehalve willekeurig. Alles begint bij de wereldwijde olieprijzen, die grotendeels bepaald worden door het machtige OPEC-kartel. Daarna komt de raffinage: ruwe olie moet eerst worden omgezet in bruikbare brandstof, en dat proces is complex en kostbaar. Voeg daar de hoge Nederlandse belastingen aan toe, accijnzen en btw zijn goed voor meer dan de helft van de prijs, en je begrijpt waarom tanken zo’n hap uit je portemonnee neemt. Maar ook de seizoenen spelen een rol: in de zomer stijgt de vraag en daarmee de prijs. En tot slot telt ook waar we wonen mee, transportkosten van ver weg gelegen olievelden kunnen flink oplopen. Hoe dit precies werkt? Dat leggen we uit in de video hierboven.

De benzineprijs is geen toeval: het is een mix van marktwerking, belastingen en wereldpolitiek. De volgende keer dat je tankt denk dan aan deze 5 factoren. Misschien begrijp je de prijs dan nét iets beter.


Torenhoge benzineprijzen: De financiële gevolgen voor je huishouden

Huidige afbeelding: Torenhoge benzineprijzen: actie is nu nodig

2 april 2025 – Je gooit de auto vol bij het tankstation, kijkt naar het bonnetje en slikt even. Wat?! Bijna 2,50 euro per liter?! Helaas is dat geen doemscenario meer, maar een realistisch vooruitzicht als het kabinet niet snel ingrijpt.

26 cent duurder is nog maar het begin

De benzineprijs was de afgelopen tijd net ietsjes gezakt. Fijn, want elk dubbeltje scheelt. Volgens minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) komt er binnenkort een flinke kink in de kabel. Als er niks verandert, wordt een liter benzine in 2026 zo’n 26 cent duurder. En dat is nog maar het begin.

Accijnsverlaging uit 2022 teruggedraaid

Waarom? Omdat een accijnsverlaging uit 2022 – die destijds is ingevoerd om je portemonnee een beetje te sparen – waarschijnlijk wordt teruggedraaid. Bam! 1,6 miljard euro extra kosten, verdeeld over de pompen van heel Nederland.

En ja, dat voel jij dus direct als je met je auto op familiebezoek gaat, boodschappen doet of een ritje in het weekend maakt.

Een alsmaar stijgende benzineprijs

Sinds 2000 heeft de benzineprijs in Nederland aanzienlijke schommelingen doorgemaakt, beïnvloed door factoren zoals wereldwijde olieprijzen, wisselkoersschommelingen en aanpassingen in accijnzen en belastingen.
Een tijdlijn:

  • 2001: Op 13 december werd de laagste prijs gemeten: €1,049 per liter Euro95. ​
  • 2012: De benzineprijs bereikte een recordhoogte, met een gemiddelde prijs van €1,89 per liter. ​
  • 2022: Op 8 juni werd de hoogste prijs ooit geregistreerd: €2,505 per liter Euro95. ​
  • 2023: De gemiddelde benzineprijs lag rond de €1,92 per liter, met een maximum van €2,14 en een minimum van €1,78. ​
  • 2024: De gemiddelde prijs steeg licht naar €1,97 per liter. ​
  • 2025: In januari en februari schommelde de gemiddelde prijs rond de €1,96 per liter. ​

Lees verder voor de 10 goedkoopste tankstations in Nederland.

Wordt autorijden een luxe?

Volgens belangenvereniging BETA wordt het verschil met buurlanden straks zo groot, dat tankstations vlakbij de grens het loodje gaan leggen. En jij? Jij rijdt misschien binnenkort liever een rondje naar Duitsland voor goedkopere benzine dan naar de supermarkt in je eigen dorp.

Veel mensen afhankelijk van hun auto

De ANWB slaat ook alarm: autorijden wordt onbetaalbaar voor veel gezinnen. En laat autorijden nu juist geen luxe zijn, maar voor heel veel mensen pure noodzaak. Zeker als je in een buitengebied woont en de supermarkt niet op loopafstand is.

Wordt autorijden onbetaalbaar?

De ANWB ziet dat de betaalbaarheid van autorijden steeds meer onder druk staat, terwijl heel veel mensen in hun auto echt nodig hebben.

Lees verder onder de video >>

Nederland koploper met benzineprijs

Daarbovenop is Nederland sowieso al kampioen accijnzen in Europa. En jawel, wij zijn ook nog eens het enige land dat elk jaar vrolijk de accijnzen indexeert. Oh, en vergeet die extra CO2-heffing niet – die maakt het nóg duurder.

Tijd voor een toekomstbestendig meerjarenplan

Maar wat wat nu? Volgens BOVAG is het tijd voor een duidelijk toekomstbestendig meerjarenplan. Zodat iedereen die afhankelijk is van de auto weet waar die aan toe is en mobiliteit betaalbaar blijft voor iedereen. Het is nu aan het kabinet om die stap te zetten’, aldus BOVAG.

Want als jij afhankelijk bent van je auto – en laten we eerlijk zijn, wie is dat tegenwoordig niet? – dan wil je weten waar je aan toe bent. Geen jaarlijkse prijsschokken, maar voorspelbaarheid.

Lees verder onder het bericht >>

Autorijden zonder eerst in je portemonnee te kijken

Voor jou en je huishouden betekent dit: minder financiële stress, wél je benodigdheden kopen of leuke dingen doen en gewoon naar je werk kunnen zonder dat je eerst moet rekenen of het nog wel uit kan.

Het is hoog tijd dat Den Haag in actie komt, vinden de diverse belangenverenigingen en consumentenorganisaties. Want als autorijden straks echt alleen nog is weggelegd voor rijkere uitverkorene, dan zijn de gevolgen voor jouw dagelijkse leven niet te overzien.

Bronnen:

Autoweek, CBS, UnitedConsumers, Metro


Eerder schreven wij >>

Goedkoop tanken in Nederland: 10 goedkope tankstations

Bron: © Canva. Beste plek voor voordelige benzine.

17 december 2024 – De brandstofprijzen verschillen niet alleen een aanzienlijk bedrag met onze buurlanden, ze variëren ook per regio en tankstation in Nederland. Wie geld wil besparen op brandstofkosten, moet weten waar je het beste kunt tanken in Nederland.

Beste plek voor voordelige benzine

In het Drentse dorp Havelte vinden automobilisten de voordeligste E10-benzine van Nederland. Bij het lokale Tankstation Kreuze is de prijs per liter gemiddeld slechts 1,7125 euro. Hiermee is deze pomp de onbetwiste kampioen als het gaat om goedkoop tanken.

Voordelig diesel tanken

Dieselrijders die hun portemonnee willen sparen, rijden het best naar Steenwijk. Hier staat Fieten Olie bekend om zijn scherpe tarieven. In het afgelopen jaar betaalden klanten hier gemiddeld 1,5097 euro per liter diesel, waarmee het de goedkoopste optie in het land is.

Waarom de benzineprijzen fluctueren

De brandstofprijzen in Nederland worden beïnvloed door meerdere factoren.

  • De toegenomen kosten van ruwe olie en de impact van internationale gebeurtenissen, zoals de oorlog in Oekraïne, spelen een cruciale rol. Ondanks dat de prijzen in 2023 iets zijn gedaald na hun pieken in 2022, blijven zij aanzienlijk hoger vergeleken met voorgaande jaren.
  • Daarnaast hebben interne beleidsmaatregelen, zoals belastingveranderingen, ook een invloed op de prijs die automobilisten per liter moeten betalen. Vanaf 1 juli 2023 is bijvoorbeeld het reguliere belastingtarief op brandstoffen hersteld, na een periode van belastingverlaging.

Strategieën voor voordelig tanken

Als je wilt besparen op tankkosten, is het handig om te weten dat de prijzen bij tankstations dagelijks kunnen variëren. Een effectieve strategie is tanken bij onbemande stations van merken zoals TinQ of Tango, die bekendstaan om hun lagere prijzen.

Verder blijkt uit onderzoek dat tanken in het weekend, vooral op zaterdag, vaak voordeliger is omdat sommige stations op deze dagen kortingen aanbieden. Bekijk daarom regelmatig de actuele prijzen, bijvoorbeeld met behulp van een brandstofprijzencheck van Independer, om te zien waar je het voordeligst uit bent.

De tekst gaat onder het bericht door >>

10 goedkope tankstations Euro95 (E10) benzine

  1. Kuster Olie – Borculo, Gelderland: € 1,7510 per liter
  2. Fieten Olie – Uithuizen, Groningen: € 1,7521 per liter
  3. Firezone – Doetinchem, Gelderland: € 1,7593 per liter
  4. Tango – Winschoten, Groningen: € 1,7753 per liter
  5. Total Express – Leidschendam, Zuid-Holland: € 1,7761 per liter
  6. Esso Jan Verfailweg – Den Helder, Noord-Holland: € 1,7614 per liter
  7. Roeleveld-Rolink – Denekamp, Overijssel: € 1,7664 per liter
  8. Tinq – Lelystad, Flevoland: € 1,7899 per liter
  9. Avia – Peize, Drenthe: € 1,7890 per liter
  10. Esso Isselt – Amersfoort, Utrecht: € 1,7868 per liter

Gebaseerd op gemiddelde prijzen uit 2023.

Deze prijzen zijn gemiddelden over het jaar 2023 en kunnen variëren afhankelijk van dagelijkse fluctuaties en lokale concurrentie. Over het algemeen zijn tankstations buiten de Randstad en in landelijke gebieden goedkoper. Onbemande tankstations bieden vaak lagere prijzen vanwege lagere operationele kosten.

Lees ook: dit is het verschil tussen Euro 95 en 98 benzine.

Bronnen:

HartvanNederland


Eerder schreven wij >>

Benzineprijzen bereiken nieuw hoogtepunt

Bron: © Canva. Benzine is duurder dan ooit.

Juni – 2023 De benzineprijs heeft op 8 juni 2022 een nieuw record neergezet: €2,505 per liter benzine. Nog nooit was de prijs zo hoog. Ook diesel wordt duurder, maar die prijs bereikt (nog) geen record. Worden de prijzen nog hoger? Je leest het in dit artikel!

Nog nooit was benzine zo duur

We schreven al eerder over de stijgende benzineprijzen en waarom benzine goedkoper is in Duitsland. Nog geen week later heeft de benzineprijs een nieuw record neergezet. Uit gegevens van UnitedConsumers, een bedrijf dat de adviesprijzen van de grootste tankstationbedrijven bijhoudt, blijkt dat we op woensdag 8 juni €2,505 per liter benzine betalen. Een recordprijs!

De prijs van diesel is ook gestegen. Voor een liter diesel betaal je op 8 juni 2022 €2,237.

Blijven de benzineprijzen stijgen?

Door de accijnsverlaging voor brandstof, heeft de overheid de benzineprijs 2 maanden wat lager kunnen houden. Hiermee wilde het kabinet de gevolgen van de hoge inflatie draaglijk maken. Door het tekort aan olie en onzekerheid over leveringen uit Rusland, blijven de benzineprijzen omhoog gaan. De verwachting is dat de prijs zal blijven stijgen. Geen goed nieuws!

Minder auto’s op de weg

Het resultaat van de stijgende benzineprijzen? Er rijden minder auto’s op de weg en er wordt minder getankt. Dit blijkt uit onderzoek van de Rijksoverheid. Veel mensen zoeken naar een goedkoper alternatief zoals de trein of ze gaan carpoolen

Meer over: