Draai voor klassieke weergave

Wandelen is een nog grotere vetverbrander dan gedacht

Wandelen is een nog grotere vetverbrander dan gedacht

Houd je niet van sporten, maar wil je wel fit blijven of misschien zelfs wat afvallen? Goed nieuws! Met wandelen blijk je meer calorieën te verbranden dan gedacht, zo toont een Amerikaanse studie aan. Wie flink doorstapt, zou volgens de onderzoekers met een uur wandelen een groot stuk appeltaart met slagroom – zo’n 450 kilocalorieën – verbranden.

Margriet.nl legt uit hoe dit zit.

Calorieverbruik tijdens het wandelen

Eerder gingen wetenschappers er vanuit dat je per vijf kilometer wandelen gemiddeld 45 calorieën per kilometer verbrandt. Maar volgens de Amerikaanse onderzoekers van de Southern Methodist University, die het calorieverbruik tijdens wandelen nog eens testten, verbranden de meeste mensen waarschijnlijk veel meer!

Veel meer calorieën verbranden

In eerdere studies werd onderzoek onder relatief weinig wandelaars gedaan. Bovendien werd er onvoldoende rekening gehouden met de verschillende lichaamstypes, zo werd er vooral gekeken naar slanke mensen, die relatief minder calorieën verbranden dan zwaardere mensen. De deelnemers uit het Amerikaanse onderzoek verbrandden veel meer calorieën.

Een groot stuk appeltaart met slagroom

Volgens de Amerikaanse studie is het veel aannemelijker dat een vrouw van gemiddelde lengte met een gewicht van ongeveer zestig kilo tijdens een wandeling van vijf kilometer per uur zo’n zestig calorieën per kilometer verbrandt; oftewel driehonderd calorieën per uur. Als dezelfde vrouw stevig doorstapt en 6,5 kilometer per uur haalt, verbrandt ze zelfs zeventig calorieën per afgelegde kilometer. Dat zijn maar liefst 455 calorieën per uur! Voor het plaatje: dat is een groot stuk appeltaart, mét slagroom!

Hoeveel calorieën verbrand jij?

Wil je nu graag weten hoeveel calorieën jij ongeveer verbruikt als je in beweging bent? Dan kun je kijken naar de zogeheten MET-waarde. MET staat voor Metabolic Equivalent of Task en deze fysiologische meeteenheid geeft per inspanning aan hoeveel calorieën je er (per uur) mee verbrandt en houdt ook rekening met je lichaamsgewicht. Een paar voorbeelden:

Rekenvoorbeeld

Wie zestig kilo weegt, verbrandt dus met hardlopen: 8 calorieën x 60 kilo = 480 calorieën per uur. Met normaal wandelen: 4 calorieën x 60 kilo = 240 calorieën per uur. Volgens de Amerikaanse onderzoekers is dat laatste dus waarschijnlijk meer. Nóg een reden om vaker een blokje om te lopen!

Na het lezen van dit artikel spontaan zin een lange wandeling? Bestel dan hier de nieuwe Margriet special Wandelen&Fietsen en laat je inspireren door de mooiste wandelroutes!