Draai voor klassieke weergave

Tips voor in de sportschool

Grote kans dat jij eraan denkt om in januari weer de sportschool in te duiken. Niets lekkerder dan het jaar goed en sportief beginnen, vol goede moed. Waar moet je nou opletten, zodat je het maximale uit je training haalt? 

Libelle.nl geeft handige tips voor de sportschool, die jou helpen je doelen te bereiken!

1.    Goede warming-Up

Iets dat veel mensen vergeten is de warming up. Je trekt je sportkleding aan in de kledingruimte en begint vaak direct aan de training. De kans op blessures is hierdoor veel groter, omdat je spieren niet opgewarmd zijn. Het is daarom slim om áltijd een warming-up te doen. Een paar minuten springtouwen of jumping jacks doen, doet al wonderen. Je spieren raken zo opgewarmd, zodat je er weer tegenaan kunt. 

Libelle’s sportvlogger Lot laat het in onderstaande video zien:

2.    Wat is je sportieve doel? 

Stap 1 heb je gezet: je bent naar de sportschool gegaan. Maar dan is het slim om te bepalen waar je naar toe wilt werken. Wil je graag een kilootje of 2 eraf? Of wil je sterker worden? Twee totaal verschillende doelen waarbij ook een aparte training hoort. Bij bijna iedere sportschool zijn coaches die je kunnen helpen met het samenstellen van een geschikte work-out voor jouw doel.

3.    Verkeerd uitvoeren van een sportoefening

Al die apparaten kunnen nogal overweldigend zijn: want hóe ga je ze nu precies gebruiken? En welk gewicht is dan het beste voor je? Je kunt de uitleg met plaatjes wel bestuderen, het slimste is om direct hulp in te schakelen. Iemand op de sportschool kan het je laten zien en even met je meekijken of je de oefening wel juist beoefent. Dit is zéker slim om een blessure te voorkomen en je daardoor moet stoppen met je doel. Daarnaast is de kans groot dat de oefening géén effect heeft en dat is zonde van alle inspanning. 

4.    Routine in de sportschool voorkomen

Routine is een grote valkuil voor veel mensen. Je weet precies wat je moet doen in de sportschool en het gaat je steeds beter af. Toch is het slim om geregeld af te wisselen met oefeningen, waarbij je alle verschillende lichaamsdelen gebruikt. Als je een lange tijd iedere keer dezelfde oefeningen uitvoert, ga je veel minder calorieën verbruiken met dezelfde intensiteit. Hierdoor zie je geen resultaat. Dat is jammer, want juist daarvoor sta je in de sportschool! 

5.    Cooling-down na het sporten

Net als de warming-up vergeten mensen ook vaak de cooling-down. Het is slim om je lichaam even bij te laten komen van een intensieve training. Met een cooling-down laat je je lichaam rustig herstellen na een zware inspanning. Je brengt je lichaam geleidelijk van een actieve staat naar een staat van rust. Dit doe je door rustig een aantal oefeningen uit te voeren. Dat kunnen rekoefeningen zijn, maar je kunt ook na een flinke hardloopsprint afbouwen door even rustig uit te lopen. Waar het om gaat bij de cooling-down is dat je niet ineens abrupt stopt met je training, maar dat je je training rustig afbouwt.

Nadat je klaar bent met sporten is het trouwens niet slim om direct te gaan eten. Je kunt het beste zo’n 20 á 30 minuten wachten. Een mooie tijd om jezelf te verlossen van je sportkleding en een frisse douche te nemen!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Libelle.nl