Wat is officieel "het aanzicht", dus de voorkant van de flat?

aan de ene kant de voordeur, met bijbehorend officieel adres, en een toegang waarvoor je een sleutel nodig hebt.
aan de andere kant de openbare ingang, en ook de balkons.

Rieneke1
13 jaar geleden
in: Wonen
4.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons is dat heel raar. Ik noem de kant waar de voordeuren zitten en ook de straat is de voorkant. Echter al mijn buren noemen dat de achterkant. Zij vinden dat de balkonzijde die enkel aan een fietspad grenst de voorkant is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar zit de deur bel?
Rieneke1
13 jaar geleden
de deurbel zit aan beide kanten, zowel aan de voordeur als wel in de hal aan de andere zijde.
heel apart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als er een bel op de huisdeur zit,dan weet je toch gelijk wat het vooraanzicht is?
ik heb namelijk nog nooit van een achterdeur bel gehoord.
en een voordeur op de achterzijde lijkt mij ook vreemd overkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het 'aanzicht' van een flat is helaas niet hetzelfde als de 'voorkant'. Als dat zo was, hadden wij al lang een HR-ketel gehad met een condensafvoerpijpje aan de achterkant. Maar helaas: de achterkant is net zo goed 'aanzicht'. 'Aanzicht' is namelijk alles wat vanaf de openbare weg zichtbaar is. Het gaat erop dat zo'n vereniging van eigenaren (lees: de andere eigenaren) bang zijn dat de waarde van hun woning vermindert als er vanaf de openbare weg constructies zichtbaar zijn. Van pijpjes via kattenrennen tot satellietschotels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
suzy veel wat je zegt is waar.
alleen zegt de wet soms iets anders.
als ik mijn balkon zou willen vol hangen met schotels , dan is er niemand die mij zou kunnen tegenhouden.
hier beroep ik mij op het vedrag van rome(art10) , de nederlandse grondwet(art 92 en 93 meen ik zo uit me hoofd)
een rechter heeft zich gewoon aan de wet te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en een gemeente natuurlijk ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je wat het is piraatje: natuurlijk valt er wettelijk heel wat af te dwingen. Maar die VVE, dat zijn je buren. Er meteen via de rechter in duiken heeft daarom een risico: je kunt de slag winnen en je balkon vol schotels mogen hangen, maar de oorlog verliezen en voortaan een slechte relatie met je buren hebben. In Rienekes vragen lees ik niets over vervelende buren, daarom zou ik altijd aanraden om eerst de zachte weg te kiezen: lobbyen bij de buren om de ren toe te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal met je eens hoor.
maar het moet dan wel van 2 kanten komen.
een beetje geven en een beetje nemen.

Het beste antwoord

ook dat is aan regeltjes gebonden.
zelfs hoe oud een gebouw is speelt mee.
maar regels zijn er gemaakt,om er op een legale manier tussen door te glippen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ze bedoelen hoe de flat er uitziet van buiten af. Niet speciaal een bepaalde zijde van een gebouw. Er is geen officieel aanzicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan welk aanzicht bedoeld wordt: Het vooraanzicht, zijaanzicht over achteraanzicht?
Zolang dat er niet bijstaat, zat het om het totaalplaatje gaan: Dus het totale aanzicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dochter woont in appartementencomplex wat erg aan de beschrijving voldoet. De voorkant lijkt daar ook de achterkant, maar daar waar de huisnummers zitten, is de voorkant.
jc54
13 jaar geleden
Als flatbewoner lijkt het mij duidelijk,dat waar de hoofdingang is, de brievenbussen (aan de buitenkant ) zijn en de huisnummering is, dat dat de voorkant is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik er ooit over gehoord heb, is dat het aan de openbare weg gelegen gedeelte het aangezicht van de woning betreft. Daar waar het passerend verkeer langs komt, het gevelaanzicht wat elke passant ziet.

Dat is ook de reden waarom je in veel gemeenten wel een vergunning krijgt voor een dakkapel aan de achterkant van een woning, maar niet aan de voorkant. (Dit kan overal anders zijn natuurlijk).
Of dat er aan de voorzijde van rijtjeshuizen niet een stuk mag worden aangebouwd, maar aan de achterkant of zijkant (bij de hoekhuizen) wel.
Dus over het algemeen wordt daar de 'beste kant' mee bedoeld waar vaak ook de ingang van het pand is. Vaak ook aan de straatkant gelegen.

Maar nogmaals, kan verschillen per gemeente wat de regeltjes zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
En natuurlijk ook per pand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
beide kanten liggen aan de openbare weg.
dit is echt een dubieus geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmm... Nou dan hoop ik er het beste van voor die vriend van jou! Zou zonde zijn voor zijn poeskes als alles weg moet.