wanneer is een cv ketel "over de datum" ?

Wij hebben een huurhuis, en onze , cv ketel is 21 jaar oud nu. En is constant kapot, de woningstichting wil hem niet vervangen hij is volgens hun nog prima terwijl de monteurs aan de woningstichting aan geven dat deze zijn beste tijd heeft gehad. Maar zit er een max jaren duur aan zoon ketel? En is een woningstichting wettelijk verplicht na x aantal jaren de ketel te vervangen.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
12K

Antwoorden (6)

nee, er is geen wettelijke termijn hiervoor.
ik had in het verleden een ketel van ruim 20 jaar oud die het prima deed.
Het zou wellicht wel handig zijn als de ketel vervangen zou worden. Je moet dit blijven aangeven bij de woningstichting en aangeven dat het niet meer rendabel is. Eventueel de onderbouwing van het reparatiebedrijf (op schrift) gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen wettelijke termijn waarbinnen een ketel vervangen dient te worden vervangen.

Aan de andere kan kan je op basis van de huurwetgeving wel aangeven dat de zaak moet voldoen aan datgene wat je ervan mag verwachten en het ongehinderd huurgenot van de woning. Jij betaalt de huur en zij moeten daarvoor het ongehinderd huurgenot verschaffen.

Als de ketel zoals je aangeeft regelmatig storing vertoont en dus niet betrouwbaar is, dan kan je aangeven dat je niet het ongehinderd huurgenot hebt en op basis daarvan vorderen dat er een nieuwe ketel komt. Waarvoor overigens de woningstichting dan eventueel wel weer een huurverhoging mag rekenen. Die je aan de andere kant weer terugverdient door een zuinigere ketel.

Maar als de monteurs het ook aangeven dat de ketel niet in beste staat meer is, dan kan je zeker met het oog op de nadere winter een goede ketel eisen. Goed onderbouwen met storingshistorie en het oordeel van de specialist en eventueel hul[p vragen aan een rechtsbijstand of wetswinkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is geen vervaldatum, maar via bijvoorbeeld een fabrikant kan je wel een soort van economisch levensduur opvragen. Verder zou ik eens rondvragen bij buren, hoe meer mensen klachten hebben hoe aantrekkelijker het wordt om tegen bulkaanschaf een blok te voorzien van nwe installaties. Heb je veel overlast kan je het op huur/woongenot gaan gooien en een huurverhoging niet zomaar accepteren. Voor de komende wintter een klein noodkacheltje kopen kan ook geen kwaad ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe is een CV ketel na 15 jaar "oud". Dat wil niet zeggen dat hij niet nog makkelijk 10 jaar mee kan.

21 jaar is wel erg oud, zeker als hij constant kapot is, je hebt een woningstichting en het voortdurend kapot gaan van de ketel verstoord je woongenot (zeker als je bijvoorbeeld vrij moet regelen als ze hem weer eens komen maken.)

Misschien steunt dit je:

*Onze vorige verhuurder wilde uiteindelijk de ketel pas vervangen toen wij aankondigden onze rechtsbijstandverzekering in te schakelen. Ketel was 20 jaar oud, voortdurend lekkages en de temperatuur van het water fluctueerde enorm. Lekker douchen met kleine kinderen. De hele straat had er last van, de monteurs maakten hier overuren. Maar nee, niet willen vervangen.*

Ik zou schriftelijk een klacht indienen over de frequentie waarop je cv kapot is. Dat dit ten koste gaat van je woongenot. En het feit dat er meerdere reparaties geweest zijn (en ik aanneem dat het bonnetje wat je moet tekenen voor het uitvoeren van dat werk bewaard hebt)
Kun je aantonen dat dit al een tijdje zo is.
Je verzoekt ze daarin om een goede oplossing, omdat dit zo niet langer kan en waarschuwt dat als er geen degelijke oplossing komt, je de huurcommissie gaat inschakelen.

Gaat de woningbouw niet in op je schriftelijk verzoek, ga je naar de huurcommissie (VROM) Je kan daar je klacht indienen, je moet een kleine bijdrage voorschot betalen, als je gelijk krijgt, krijg je dat weer terug.

Daar ga je met je bewijsstukken over hoe lang dit al gaande is, dat je woningbouw er dus van op de hoogte is en je het nu zelfs schriftelijk heb medegedeeld heen.
Hun kunnen bepalen dat je over een bepaalde periode met terugwerkende kracht huurverlaging krijgt.
13 jaar geleden
Als bijkomend belangrijk argument, naast de last van storingen en slechte warmwatervoorziening, kun je ook aanvoeren de hogere gebruikskosten doordat het rendement van zo'n oude ketel veel lager is dan tegenwoordig gebruikelijk is. Dat betekent financiële schade die jij lijdt doordat de woningstichting laks is. Vraag de Huurdersbond wat je in dit geval procedureel kan doen.
Heeft de Consumentenbond CV gegevens van jouw cv ketel om een hogere kosten en -verbruiksclaim, te ondersteunen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gemiddeld gaat een CV-ketel tussen de 15 en 20 jaar mee, dus deze is aan vervanging toe.
Je kunt de woning stichting niet verplichten om de ketel te vervangen, al zullen de reparatie kosten wel oplopen voor hun.
Vaak heeft een stichting een onderhoudscontract met een installatie bedrijf en betalen ze naast een vast bedrag ook nog wat onderdelen. Als de onderdelen te duur gaan worden zullen ze de ketel wel vervangen. Neemt niet weg dat de energie rekening nu onnodig hoog is omdat de ketel wel niet energie zuinig zal zijn.