Informatie over mijn boom: Hoe oud is deze boom ongeveer? Hoe heet deze boom? Zijn er bijzondere kernmerken?

Ik zoek info over deze boom. Dat is omdat ik voor bio een jaar lang een boom moet volgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.8K

Het beste antwoord

Het is de Plataan, een zeer snel groeiende boom.
de boom van de foto is tussen de 20 en 25 jaar oud, maar dat is moeilijk te zeggen, omdat groeiomstandigheden hier een grote invloed op hebben.
Kenmerk van deze Plataan, is het afschilveren van de bast als hij ouder wordt en ontstaan hierdoor vrij grote gele en witte plekken op de stam.
De plataan komt zeer laat in het blad en werd vooral dit voorjaar/ begin zomer geplaagd door een schimmelziekte in het blad, waardoor veel platanen midden in de afgelopen zomer nog steeds niet goed in het blad zaten, dit is echter in de nazomer helemaal weer goed gemaakt.
De vruchten/ zaden zitten in kogelronde bolletjes die tegenwoordig ook met de kerst gebruikt worden in kerststukjes.
De Plataan is de meest sterke bomensoort in sterk vervuilde steden en kan dus uitermate goed tegen luchtvervuiling.
Hij laat zich probleemloos in alle modellen snoeien en leiden, tot zelfs in parasol vorm!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het lijkt mij een populier. Je zou naar de gemeente kunnen gaan om informatie te vragen over de leeftijd van de boom. Bij de afdeling Groenvoorziening. Op de foto kun je niet zomaar zien hoe oud de boom is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je eenmaal zeker weet welke boom het is, kun je op internet voldoende informatie erbij zoeken.

Toegevoegd na 9 minuten:
Of een esdoorn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij een plataan van pak hem beet 50 jaar oud.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als er van die bolletjes aan zitten, dan is het zeker een plataan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijkt mij ook een plantaan:kan tot 300 jaar oud worden/voor verdere uitleg zie http://www.de-natuur.be/pages/plataan.html#top
fremar