Wat te doen bij klagende buren?

Mijn buren zijn vaak luidruchtig op tijden wanneer het mij niet uitkomt, maar daar zet ik me dan overheen. Ik gun ze het plezier wel. Wanneer ik het leuk en gezellig heb aarzelen ze er niet over om te komen klagen. En dan ben ik niet eens luid. Ik vind dit erg hypocriet. Nu heb ik het gevoel dat ik op eieren moet lopen, terwijl zij geen rekening houden met mij. Dat is erg naar in je eigen huis kan ik je vertellen. Het vervelende is dat er met deze buren niet te praten valt. Ze denken volgens mij dat zij de baas zijn over het complex. In een gesprek zijn ze alleen bezig met krijgen wat zij willen en wat de ander denkt of vindt is niet belangrijk. Als andere buren bijvoorbeeld harde muziek aan hebben, overdag, hoor ik ze ook schreeuwen dat de muziek zachter moet. Terwijl ik juist denk van laat iedereen gewoon lekker z'n ding doen. Ik weet nu dus dat het niet aan mij ligt. Daarbij komt nog dat ze zich nog niet eens hadden voorgesteld en al direct kwamen klagen, de tweede week dat ik hier woonde. Dat heeft geen goede indruk op mij achtergelaten.

Wat kan ik in deze situatie doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wonen
7.1K

Het beste antwoord

De buren hebben hele andere fatsoensnormen.
Jullie zullen nooit op een lijn komen.

Jij hebt geen probleem met het geluidsoverlast van de buren.
Jij hebt wel een probleem met hun opstelling naar jou en de andere bewoners van het complex.

De buren hebben een probleem, omdat ze zich aan iedereen storen, maar niet aan hun eigen gedrag.

Maak van het probleem van jouw buren niet jouw probleem.
Ofwel, als zij klagen, maak er niet jouw probleem van. Dat doe je nu wel. (Dat is heel begrijpelijk, omdat hun gedrag zeer tegenstrijdig is).
Als ze dus weer komen klagen, ga dan niet vergelijken (jullie doen het ook, het is oneerlijk..), want dat komt toch niet binnen bij hen.
Denk gewoon, daar heb je de zeurneuzen weer.
Ben heel duidelijk naar ze. Zeg dat je het niet accepteert aangesproken te worden op jouw gedrag. Dat je daar niet naar luistert. Dat ze op alles en iedereen commentaar hebben. Maar dat jij dat niet pikt. Sluit af dat ze naar zichzelf moeten kijken.
Misschien is dit genoeg.

Zelf heb ik ook eens zo'n buren gehad: schreeuwen, keiharde muziek.
Ik deed ook niks goed: Ik deed de rolluiken te hard omhoog en omlaag. Ik deed ze te laat omlaag. De voordeur maakte ik te hard dicht. Ik onderhield de tuin niet goed......
Als ik ze zag, begonnen ze altijd met: Nu ik je toch zie, wil ik je toch eens wat zeggen voordat we er ruzie over krijgen......
Wat ik ook zei, niks hielp.
Op een dag heb ik ze duidelijk gezegd dat ik dat gedrag niet meer accepteerde en dat ze maar beter helemaal hun mond tegen mij konden houden. Voor mij bestonden ze niet meer.
Heerlijk, het gezeur was afgelopen. Had ik maar eerder duidelijk geweest.
Natuurlijk mocht ik wel nog geregeld 'genieten' van hun geschreeuw en muziek. Maar dat boeide me niet.

Helpt dit niet (of vraag het sowieso al) en ga langs de andere medebewoners en vraag hoe zij met deze mensen omgaan. Misschien krijg je de gouden tip. Desnoods pakken jullie je bij elkaar en stappen naar de woningbouw, gemeente, wijkagent..... Waarschijnlijk zijn ze al bekend.

Nogmaals, mijn ervaring is dat het vaak niet de slimsten zijn en dat je heel duidelijk naar ze moet zijn. Blijf rustig, maar ben heel duidelijk.

Succes!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt, dit is voor mij een waardevolle reactie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Fijn om te horen!
Twijfel niet aan jezelf.
Trek je grens.
Heel veel succes.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Idd. Goed advies. Zulke buren heb ik ook gehad. Als ze aanbelden deed ik de deur niet eens meer open. Aanhouder wint...ik dus. Ik kan heeeel lang volhouden als het moet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@HeerVoldemort, helaas is dat vaak het enige dat helpt.
Wij zijn opgevoed met aardig zijn naar de buren, handje helpen.....
Zo'n mensen leveren alleen frustratie, irritatie...
Duidelijk aangeven: voor mij besta je niet meer. Totaal negeren daarna.

Andere antwoorden (1)

Hier kan je weinig tegen doen. Wellicht dat je met een heel aantal andere mensen dit kan aangeven bij de woningbouw (in geval van huur) of een gemeente.

Wel moet je zoveel mogelijk objectief vast leggen. Notitie maken van elke keer als ze langs komen. Opschrijven over wat er geklaagd is. Wellicht een camera aan de deur hangen zodat je de "bezoeken" (en dus de aantekeningen) kan onderbouwen.

Meestal lopen dit soort dingen uit op een escalatie en dan kan je beter een goed dossier hebben met zoveel mogelijk bewezen feiten.

Je zal niet kunnen bewijzen of je wel of niet gelijk hebt. Maar wel dat het notoire zeurders zijn. En als het ergens langs komt (bij een woningbouw), kan je maar beter iets onderbouwd hebben. Zij zullen namelijk harder schreeuwen en op die manier hun gelijk proberen af te dwingen.

Succes!
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor de tips!