Moet een brandmelder worden opgehangen of mag je hem ook op een tafeltje leggen?

Ik heb dure brandmelders aangeschaft. Batterij gaat 10 jaar mee en op de brandmelder zelf zit 5 jaar garantie. Toen ik ze binnenk reeg heb ik er 1 eerst bovenop de kapstok gelegd. 's Nachts rond 4.00 uur ging er vals alarm af. De knop indrukken hielp niet, hij bleef maar doorgaan. Toen heb ik de batterij eruit gehaald. De volgende dag heb ik de batterij er weer ingedaan en hem weer boven op de kapstok gelegd, Na 1 uur ging het alarm weer af. U begrijpt dat ik er niet voor voel om hem aan het plafond te hangen, want dat is teveel gedoe als het alarm onverwachts af gaat. Nu heb ik hem op tafel gelegd en dat gaat al enkele dagen goed. Wat kan de reden zijn dat hij op de kapstok afging? Is de brandmelder kapot of komt het door de manier waarom ik hem tot op heden gebruik? Ook een kookmonoxide-melder die ik in de buurt van de combiketell heb gelegd is eenmalig afgegaan. De knop daarvan werkt wel en ik heb hem nadien op dezelfde plek terug gelegd en hij is nog niet opnieuw afgegaan. Heeft iemand een verklaring van het valse alarm?

een jaar geleden
in: Wonen
2.3K
Utrecht
een jaar geleden
Dure rookmelders aanschaffen en deze dan op tafel willen leggen en verbaasd zijn dat ze niet werken. De logica van sommige mensen ontgaat me helemaal...
joro
een jaar geleden
@Utrecht even voor de duidelijkheid, ik had er eentje op de hoedenplank van de kapstok gelegd, met de bedoeling deze bij gelegenheid op te hangen. Niet op kop, maar de knop aan de bovenkant. Vervolgens kreeg ik in de nacht een alarmmelding. Knop uitdrukken, daar reageerde hij niet op. Dat is natuurlijk al vreemd. Nu heb ik hem bij wijze van test, op de tafel gelegd/.
Ritsuka
een jaar geleden
Waarschijnlijk is de kapstok bovenop stoffig. Die van ons ging eens midden in de nacht af door een spinnenweb

Antwoorden (2)

Een rookmelder moet worden opgehangen aan het plafond. Rook gaat namelijk altijd naar boven en als de rookmelder op een tafeltje ligt zal de rook niet snel het tafeltje bereiken.

Een rookmelder die meermalen ongewenst alarm geeft en die niet reageert op het indrukken van de knop, daar is iets mis mee. Die is niet betrouwbaar en daar moet je mee terug naar de leverancier omdat de rookmelder niet goed is.
een jaar geleden
Een rookmelder moet je ophangen volgens bijgeleverde instructies. Er zitten gevoelige sensoren in dat ding die reageren op rookdeeltjes en/of warmte en/of gassen. Als je de rookmelder op de kop neerlegt kan er stof in of op de sensoren terechtkomen. Dan heb je geen vals alarm, dan heb je alarm omdat het apparaat je waarschuwt voor het feit dat het geen rook meer kan detecteren omdat er iets anders dan rook in is gekomen.

Ook een koolmonoxidemelder heeft een bijgeleverde installatie instructie: die moet je NIET vlakbij de ketel hangen omdat er in en vlak rond de ketel wel eens een beetje CO kan zijn. Dan heb je telkens vals alarm, als dat te vaak gebeurt dan wen je eraan en reageer je niet meer alert als er een keer echt een probleem is. Ook de CO-melder moet je ophangen en niet neerleggen, alleen die moet niet aan het plafond maar aan de muur.

Lees de bijgeleverde installatievoorschriften van beide apparaten! Gebruik eventueel magnetische ophangsetjes, of dubbelzijdig klittenband om ze op te hangen. Dan trek je ze eenvoudig van de muur of het plafond als er een keer iets mee is. Maar als ze goed hangen, geven ze in principe geen vals alarm. Als je ze (op de kop op een kast) neerlegt wel.
Inekez1
een jaar geleden