Hoe kan een middel waar weinig 'engs' inzit, en dat volkomen veilig is voor warmbloedigen, dodelijk zijn voor ongedierte?

Zelfs zo veilig dat een man het heeft opgedronken!
Dit zit erin:
water, vet, wei-eiwit, suiker-monohydraat, as

Hoe kan het dan dat een vlo, luis, teek, vlieg, enzovoorts, ervan wegblijft of doodgaat?
Er staat:
"Het verstopt de adem- en eetwegen van de parasieten", maar hoe?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Ik ken het middel niet, dus een definitief antwoord kan ik je niet geven.

Ik weet wel dat de effecten van sommige middelen afhankelijk zijn van de toedieningsvorm. Zo zijn er stoffen die dodelijk zijn bij inademing, maar ongevaarlijk wanneer je ze eet of drinkt.

Eén van de pijlgiften, waarin de Amazone-indianen de punten van hun pijlen doopten, is giftig wanneer het in het bloed komt - dan overlijd je binnen enkele minuten. Precies datzelfde spul kun je zonder gevaar drinken - zolang je geen wondjes in je mond hebt, natuurlijk.

Er zijn ook stoffen die heel specifiek werken tegen een bepaald mechanisme dat bijvoorbeeld alleen in het metabolisme van insecten voorkomt. Die stoffen hebben dan op zoogdieren geen effect.

Nog een mogelijkheid is natuurlijk dat het pure kolder is, en dat het middel helemaal niets uithaalt tegen ongedierte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zo te lezen bevat het middel kleine deeltjes as. Die zijn voor ons te klein om onze luchtwegen te doen verstoppen maar voor kleine diertjes juist groot genoeg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mischien omdat het plakt, en de mond en eetwegen van zo`n insect zijn toch tig keer kleiner dan de mens. ik zou denken dat het plakmiddeltje hun eetwegen en dus ook de ademhalingorganen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de fabrikant "verstopt het de adem- en eetwegen van de parasieten".
De uitvinder heeft het goedje opgedronken. Dat wil ik wel geloven. Of het vlooien doodt is weer wat anders...
(en ook staat er niet bij hoe de uitvinder zich nu voelt)
AWM