ik heb een walnoten boom maar deze verliest elk jaar voortijdig zijn jonge vruchten, iemand een idee hoe dit kan, en hoe ik het kan voorkomen?

Toegevoegd na 8 uur:
De boom staat ongeveer 5 jaar. En zit elk jaar bomvol vruchten, maar die vallen dus heel snel af. Wel hebben sommige bladeren rare bultjes.

Toegevoegd na 8 uur:
De boom staat ongeveer 5 jaar. En zit elk jaar bomvol vruchten, maar die vallen dus heel snel af. Wel hebben sommige bladeren rare bultjes.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
9.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zonder meer informatie is de vraag niet te beantwoorden.
Plaats macrofoto's van blad en een opengebroken noot.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je in het najaar helemaal geen noten, of te weinig? helemaal geen, dan zijn er helemaal geen bloemen bevrucht. Te weinig, dan laat de boom in juni de nootjes vallen waar hij de energie niet voor heeft. Dit probleem wordt kleiner als de boom ouder wordt.

Antwoorden (2)

Een walnotenboom moet nooit alleen staan. Als dit niet het geval is dan denk ik dat de boom nog te jong is om vruchten compleet tot goede walnoten te laten uitgroeien.

Toegevoegd na 14 uur:
Als je nu op Startpagina opzoekt ,,notenblad met bultjes" dan kun je op deze pagina aanklikken ,,van notenboom tot noot" en hier kun je lezen wat de oorzaak is van deze zieke en wat je er eventueel tegen kunt beginnen. Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mogelijk is de bevruchting niet voldoende of op het verkeerde moment.
Walnoten hebben mannelijke bloemen ( katjes)
En vrouwelijke bloempjes .
Helaas bloeien ze niet tegelijk, dus moet er een ander boom in de buurt het stuifmeel aanleveren voor een goede bevruchting. ( bijen, wind)
Een aantal walnoten er bij planten is mogelijk een oplossing.
Ook kan je bloeiende walnootkatjes verzamelen en die in bosjes in jouw boom hangen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb 2 walnotenbomen staan maar al twee jaar nagenoeg geen noten.
Drie jaar terug had ik ca. 75 kg. Afgelopen jaar hooguit 1 kg. Heb ze dringend nodig voor onze drie eekhoornjes. Wat is hier de oorzaak van ????
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals ik al in mijn antwoord vertelde, bloeien de mannelijke bloemen van de walnoot niet te gelijk met de vrouwelijke bloemen.
Er moet dus ergens in jouw buurt een walnoot bloeien waarvan de mannelijke bloemen gelijk bloeien met jouw vrouwelijke bloemen.
De walnoot is vooral een windbestuiver, is dus de wind voor jouw boom een tijdje ongunstig, zodat het stuifmeel van die andere boom jouw boom niet kan bereiken, dan zal er nauwelijks een bevruchting plaats vinden dus weinig walnoten.