Welk percentage courtage heb jij aan een NVM-makelaar betaald toen je jou huis hebt verkocht?

Ik heb mijn huis te koop gezet bij een erkende NVM-Makelaar. Deze makelaar berekend voor de verkoop van mijn woning een courtage van 1.3% van de verkoopprijs. Voor de foto reportage berekend de makelaar geen kosten. Voor het meedoen aan de landelijke openhuizen dag rekend de makelaar 70,-- euro. Alle advertentie kosten in kranten moet ik zelf betalen. De makelaar presenteert de woning op Funda en op de eigen website. Mijn vraag is: Welk percentage courtage heb jij aan jou makelaar betaald, en wat kreeg je er voor terug?

Toegevoegd na 1 uur:
Deze 1.3% is excl. BTW

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Wij hebben met onze makelaar een vast bedrag afgesproken (wat in ons geval neerkomt op zo'n 0,4% van de vraagprijs).

Hiervoor wordt op zijn site geadverteerd en natuurlijk op diverse andere woningsites. Tevens staat er een bord in de tuin en heeft hij de waardebepaling gedaan. Mochten we willen adverteren in bladen, komen die kosten voor onze rekening.

De bezichtigingen doen we zelf (de voorselectie doet hij), tweede bezichtigingen doet hij en mocht het zover komen, doet hij uiteraard het administratieve gedeelte.

Toegevoegd na 20 minuten:
Overigens hadden wij onze makelaar bij kennissen aangeprezen, die vervolgens ook hun huis bij hem onderbrachten en als dank ontvingen we van de makelaar nog een cadeaubon van € 50,-.

Je hoeft van tevoren niet per se akkoord te gaan met de prijs van een makelaar. Goed onderhandelen en duidelijke afspraken kunnen je een hoop geld besparen!