hoe kan ik met zo min mogelijk ruimteverlies zorgen voor geluidsisolatie t.o.v. mijn buren?

Mijn buren en ik hebben nauwelijks privacy tov elkaar. Als zij praten lijkt het wel alsof ze in mijn woonkamer zitten, zelfs stille muziek is hoorbaar. En ze hebben bijna elke avond bezoek dus het is best wel vervelend. Probleem is dat onze huisjes erg klein en smal zijn. Mijn buur heeft een dunne laag isolerend materiaal aangebracht waarvan men zei dat ze even goed werkte dan een dikke laag (van een ander product uiteraard), maar dat dure wondermiddel heeft totaal geen impact. Integendeel : ik heb het gevoel dat het geluid nog is versterkt.
Dus ik overweeg nu toch om zelf iets te doen. Bestaat er een manier om op zeer kleine ruimte geluidsisolatie aan te brengen? Op de betreffende muur komt een later "ingebouwde" kast die de totale muur in beslag neemt, dus het zou achter die kast moeten.
En zo ja, hoe kan ik het materiaal plaatsen zodat vooral het geluid van de buren tov mijn woonst vermindert?

10 jaar geleden
2.5K
Antoni
10 jaar geleden
Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden! + 1 voor je vraag!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Komt het geluid door de muur of ook via de vloer, muren en plafond?

Het beste antwoord

Je kan het beste een ''zwevende'' wand er voor zetten.
Ik bedoel een wand die NERGENS de bestaande wand raakt, ook niet met schroeven of spijkers.
Daar tussen niets of een dunne laag glas of steenwol, liefs dat het de bestaande muur niet raakt.
Ook moet je de vloer en het plafond zo goed mogelijk los maken van de bestaande muur, al is het maar een centimeter.
Het gaat er om dat er zo min mogelijk van jou kan de muur raakt.

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik heb er een paar afb. bij gedaan misschien heb je er wat aan.
Belangrijk is dat de vloer en plafond los van de muur gemaakt worden.
Afb. 1 is verreweg het beste, je kan hierbij ook de 2" x 3" balkjes nog op zijn plat zetten om ruimte te winnen.
Maar dit word dan wel wat slapper, wat misschien geen probleem is omdat er toch een kast komt.
Afb. 2 gaat met speciale latten die in de handel zijn en die je alleen met de achterste lat moet vast schroeven.

Let wel op dat je na het plaatsen van één van de wanden rondom alles goed af kit, het moet zoveel mogelijk luchtdicht zijn.
Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Maar dat voldoet niet aan de wens zo min mogelijk ruimte te verliezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel je met zo min mogelijk,?
Je kan ook een kast maken die je dan een paar centimeter van de bestaande want zet!
Maar je moet wel de vloer en het plafond zo veel mogelijk los maken van de bestaande wand.
liveisgreat
10 jaar geleden
jaap, ik begrijp het even niet. Dus een wand maken parrallel aan de bestaande wand die de muur niet raakt, zover ben ik mee.
maar hoe kan ik ervoor zorgen dat de bestaande muur los komt van vloer of plafond? het is een eensteense muur, dus als ik die los kap dan is die van mijn buur ook los.
is het genoeg dat ik een "valse" muur maak op een paar centimeter van de bestaande muur daar rotswol of zo op doe die de muur niet raakt en die ook het plafond en de vloer niet raakt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerst een paar vragen: Wat voor vloer heb jij, hout of beton?
Als het een houten vloer is, lopen dan de draagbalken in de betreffende muur?
Wat voor plafond heb je?
Als het een houten met gipsplaten plafond is, lopen dan de draagbalken in de betreffende muur?
Als ik dit weet kan ik je verder helpen.
liveisgreat
10 jaar geleden
vloer : het is een houten vloer. de draagbalken lopen parrallel aan de betreffende uur, ze zitten er dus niet in.
het plafond : is 3;5 m hoog, balken met latjes en oud bezetsel. de balken lopen zoals de vloerbalken, dus parrallel aan de betreffende muur.

Andere antwoorden (1)

je kan het beste zorgen voor absorptie van het geluid. geluid wordt veroorzaakt horizontale en verticale golven, dit wil zeggen dat iedere vervorming in wand of plafond toedraagt aan een slechtere weerkaatsing. bijvoorbeeld een schuin plafond) wat ik zou doen, maar wel aan beide zijde van de muur, is: frames of lijsten (zoals schilderijen) maken van 7 cm dik en deze opvullen met steenwol, bekleden met een mooie stof (met of zonder print) en deze her en der ophangen aan de muur. hoe groter het vlak, hoe beter. het mogen natuurlijk ook veel kleine frames zijn. daarnaast kunnen dikke gordijnen ook veel helpen. veel succes.