Ik wil lichtblauwe acrylverf mengen totdat het weer wit is? Kan dat? En ik heb 10 liter lichtblauw. Hoeveel wit heb ik nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (9)

Echt wit krijg je het nooit, al meng je het met 1000 liter wit, er blijft een tinje aan zitten.
jc54
13 jaar geleden
Wit bedraagt alle kleuren uit het spectrum. Dus als je van alle kleuren evenveel hebt krijgt je weer wit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werkelijk? Had gedacht dat dat ook zou gelden voor verf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nope; Ieder pigment weerkaatst alleen de eigen kleur. Andere kleuren worden geabsorbeerd. Je eindresultaat is daardoor altijd donker(der) en nooit helder wit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen bij licht! Bij verf trek je de kleuren 'van elkaar af'. Alles kleuren leveren dus zwart op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een vies bruin kleurtje....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klopt niet. Bij een diffuse reflectie wordt het licht alle kanten op weerkaatst en bij wit licht dus ook. Dus waar een wit voorwerp is, reflecteerd dit al het licht. Een rood voorwerp reflecteerd alleen rood en absorbeerd alle andere kleuren. Als je dus rode,oranje,gele,groene,blauwe,indigo en violette verf mengt, wordt niet alles gereflecteerd maar wordt er ook geabsordeerd. Daardoor is het niet wit.
Dat zou nog wel eens tegen kunnen vallen,hoeveel je daar voor nodig hebt.Het is ook maar de vraag of je het echt wit krijgt.
Even een tip,begin met 100cc verf en kijk hoeveel wit je moet toevoegen voor de gewenste kleur wit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is makkelijker en goedkoper om witte verf te kopen. Waarom wil je het mengen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oneindig veel.
Maar er is hoop, want ik heb eens een schilder gekend die in een witte pot verf een drupje blauw deed om het witter te laten lijken.
Ik zou eens beginnen met 100 liter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel keer 100 liter zit er in 10 liter? Of adviseer jij om er 90 liter blauwe verf bij te kopen. Je zegt het maar hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
frans heeft gelijk. met 10 liter blauw moet je minimaal 100 liter wit bijmengen, wil het een beetje blauwig wit worden ipv wittig blauw
ik weet niet hoeveel de vraagsteller wil verven? 100 m2 ?
Als je het doet om geld te besparen - om die lichtblauwe verf niet weg te hoeven gooien - koop dan alsjeblieft nieuwe witte verf. Zelfs de grootste kamer is te klein voor het mengproject. Je hebt honderden liters verf nodig voor een acceptabel resultaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat gaat echt niet lukken, je zult gewoon wit moeten kopen.

Als je het zonde vindt van de blauwe verf (naam ECO suggereert betrokkenheid met het milieu?) zou je die emmer op http://www.gratisafhalen.nl/index.php kunnen zetten of marktplaats oid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in opzicht, en dit is hier wel het geval, zul je dit niet kunnen verkrijgen, je gooit het best diie verf weg (containerpark) of je gebruikt deze om een andere plaats te schilderen,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de kleuren waaruit ons daglicht bestaat weer bij elkaar doet, krijg je weer wit, maar als je alle kleuren verf bij elkaar doet, krijg je grijsachtiglichtblauw, maar nooit meer wit.
10 l. lichtblauwe verf kan je dus ook nooit meer wit krijgen alleen minder blauw.
Doe er rood bij, dan krijg je bruin.
Geel er bij, krijg je groen.
Maar wit krijg je het nooit