Wat kun je doen tegen krakende traptreden?

Onze trap begint steeds meer te kraken als je erop loopt. Wat kun je hier het beste tegen doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel veilig. Een inbreker komt niet ongehoord boven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dan wel weer een voordeel maar toch liever een stille trap.

Het beste antwoord

Meestal kraken de schopborden t.o.v. de treden. Als je aan alle kanten bij kunt montagelijm in de kieren spuiten en dan vastschroeven. Van boven en van onder door de trede heen en dan afwerken.
Als de treden in de zijbalken kraken wordt het moeilijker, daar kun je meestal alleen maar opvullen zodat er geen beweging meer in zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vast spijkeren, dat doet de vakman ook als je die laat komen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal zijn het inderdaad de schopborden. Het advies van onze timmerman was eerst uitproberen of dat het geval is. Dit kan je simpel doen door wiggen tussen de trede en het schopbord te slaan vanaf de achterkant van de trap.

Let er wel op dat de wiggen deuken in het hout maken, dus dit kun je alleen doen als de achterkant van de trap normaliter niet zichtbaar is. (bijvoorbeeld de achterkant zit in een trapkast of iets dergelijks).

Het beste gebruik je hiervoor houten wiggen om de schade te beperken. Daarna kan je zoals hierboven al geantwoord is de trede vastzetten. Gebruik hiervoor een verlijmende kit of een soepel blijvende lijm. Spijkers echter, kunnen door de op en neer gaande beweging loskomen, als je deze van onder naar boven door de trede in het schopbord slaat, en er toch nog lichte beweging in zit.

Als het in de zijkanten zit weet ik t ook even niet.

Succes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op onderstaande site nog wat nuttige info. Talkpoeder :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met consrtuctielijm latjes onder de tredes en tegen de zijkant spijkeren of schroeven. Dit natuurlijk alleen als de onderkant van de trap niet in het zicht staat. De lijm moet wel uitgehard zijn als je weer op de trap wil lopen. En probeer het eerst op de onderste treden. Helpt dit nl.niet afdoende dan moet je er niet mee doorgaan. Succes

Toegevoegd na 3 minuten:
Eerst de trede vastzetten en vervolgens op de zijkant iets omhoog (schuin) schroeven zodat als het ware de trede gelicht wordt en de lijm de ruimtes kan opvullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het meest voorkomende probleem bij een krakende trede is een loszittende spijker. Weer even goedplaatsen dus! Dan ben je meestal van het probleem af.