Met wat voor olie kun je roestig maar nog wel functioneel gereedschap het beste inspuiten?

Ik bv twee grote Zweedse tangen die ik zelden gebruik maar die wel roestig zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (7)

Fiets olie werkt heel goed
Gebruik het zelf ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kruipolie is ook voor roestig gereedschap.
Het merk solo kost ongeveer 6 euro.
Maar er zijn ook diverse andere merken te koop.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ZEKER WETEN, WD-40
Ik gebruik er gewone motorolie voor.

Heeft ook een reinigende werking, smeert en beschermd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wd-40 is goed om snel iets weer soepel gesmeerd te krijgen.
Maar gebruik je de tangen te weinig en liggen ze in een vochtige omgeving opgeslagen dan zou ik
motorfiets-kettingvet gebruiken dat blijft langer zitten en wordt ook in handige spuitbussen geleverd.
Of gewoon, zoals je schaatsen in het vet zet is elke consistente vetsoort goed.
zweedse tangen kun je ook gewoon met een staalborstel ontroesten en dan opnieuw weer spuiten/verven met hammerite of zo.
Wel de scharnierpunten weer invetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik gekooktelijnolie 50% verdund met terpentine,lost roest op beschermt en smeert!Overtollige olie met katoenen doek weg wrijven en eventueel nog een keer herhalen!

Anders,maar ook bij overtollig gebruik olie afwrijven WD 40, of siliconenspray.
Zorg er wel voor dat het gereedschap nog wel te gebruiken blijft,dus niet uit handen glijd!
Succes

Toegevoegd na 2 minuten:
Let er op om de gebruikte doeken in water onder te dompelen,om spontane brand door middel van broei te voorkomen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
afgewerkte olie is het beste en het goedkoopste