Sinds wanneer gebruiken de mensen ramen en hoe bracht men het daglicht voordien in huis als het winter was?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik heb onlangs lesgegeven over de ridders en de kastelen in het 3de leerjaar.
in die tijd hadden de arme mensen geen ramen. ze leefde allemaal in 1 ruimte, samen met de dieren.
de rijke mensen (in hun kastelen) hadden wel gaatjes in hun muren, zonder ramen. heel weinig natuurlijk (omdat het zo koud was)
daarom hadden rijke mensen een open haard in huis. het zorgde voor verwarming en hadden licht in huis.
Daarom is een open haard nog steeds iets 'chique'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iets later in de tijd, maar ook veel minder duurzaam werd er ook wel papier of linnen gedrenkt in olie gebruikt, dit liet ook licht door.
Of aan elkaarde genaaide varkensblazen, om de wind buiten te houden.
Hieronder een leuke link