wat is een bolle en een holle film? (lak)

Iemand zei laatst tegen mij dat ik jachtlak moest gebruiken om mijn boog te lakken, omdat dit een bolle film heeft ipv een holle film. Wat is dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

U bedoeld waarschijnlijk "bolle glans" ipv "bolle film".
De glansgraad van verf (en lak) kan worden gemeten (mate van reflectie van de lichtstralen onder 60 graden) en wordt uitgedrukt in Gloss Units. Verf of lak met "hoge (bolle) glans" is ook sterk en weersbestendig, dus voor uw doel geschikter.
NB
Genoemde tegenhanger "holle film" of "holle glans" bestaat volgens mij niet. Lak of verf glanst van zichzelf, door er ontglansmiddelen aan toe te voegen worden andere varianten gemaakt (bijv. zijdeglans, mat)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet over wat voor n boog je t hebt, maar wat betreft de bolle en holle film: dat wil zeggen dat als je jachtlak gebruikt dat het laagje (ook wel film genoemd) wat erop zit, dat dat bol is. Dus je maakt n platte kant als t ware boller. N holle film maakt t dus holler en dat is waarschijnlijk voor wat je ook met die boog doet minder fijn of stroever ofzo. Blijkbaar is t dus beter dat t bol is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe zit dat dan op een rond gedeelte van een boog?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je n laagje op n rond gedeelte spuit? Mmm dat weet ik dan niet. Wat ik al zei ik heb geen verstand van bogen. Sorry meer kan ik er niet van maken.