Hoe moet een badkamer deur draaien?

Het wordt sterk aangeraden om een badkamerdeur naar buiten te laten draaien. Echter als deze naar buiten draait, wat is dan de aanbeveling? Naar de trap toe of naar de deur van een andere slaapkamer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij draait ie naar de trap toe. Ik denk om te voorkomen dat als je de deur niet helemaal opent dat je niet zomaar van de trap af dondert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ons ook naar de trap naar zolder toe.
Ook zodat ie open kan staan zonder dat hij de ingang van de kamer blokkeerd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je ook al overwogen om de deur eruit te halen, en er bijv. een mooi gordijn voor te hangen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier ook naar de (zolder)trap toe; is door het bouwbedrijf zo
gedaan, dus zal wel met een reden zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies andersom hier, van de trap af en dus een beetje de kamerdeur blokkerend, wat trouwens niet hinderlijk is.
De reden zit hem vooral in de inrichting van de badkamer.

Het beste antwoord

Ik zou hem naar de slaapkamer laten draaien. Als je hem naar de trap laat draaien heb je de kans dat je iemand tegen zijn/haar hoofd stoot als de deur opengaat. Of je duwt iemand van de trap af (wordt ook meestal niet gewaardeerd).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Gewoon wat je zelf het prettigst vind, ik zou zeggen probeer het in gedachten op op papier uit, de situatie, dat de deuren elkaar het minst hinderen en he looppad het meest logisch is, is het beste.
Anders moet je even plattegrond tekening toevoegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb begrepen dat de deur naar buiten toe moet draaien omdat een badkamerdeur vaak op slot zit. Als iemand onwel wordt en tegen de deur aan valt/flauwvalt, kun je toch de deur open forceren zonder dat de persoon er voor ligt. Me dunkt dan dat je meer kracht kunt zetten als de deur opent naar de andere slaapkamer toe
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat maakt niet uit TENZIJ die trap naar beneden gaat: want dan duw je iemand de trap af.

Hier draait de deur dus wel naar de trap, maar die trap gaat naar boven, naar zolder. Naar de trap heeft misschien wil iets de voorkeur want je kunt iemand de trap af horen komen maar iemand die de slaapkamer uitloopt doet dat veel sneller en onhoorbaar en daar krijg je dus sneller botsingen van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de deur van de badkamer naar buiten toe draaien, richting de zolder trap.
Dit omdat we meestal de badkamer deur gewoon open hebben staan.
En die deur staat dan dus 'in de weg' om naar de zolder te gaan.
Naar zolder gaan we minder vaak dan naar de kamer naast de badkamer.
Oftewel: hangt af van welke andere kamer (kamer of zolder) je vaker gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij het naar buiten toe openen ontstaat er een vacuüm waardoor de vochtigheid ook meteen de badkamer verlaat. Zorg dat de deur wel volledig naar de muur kan open draaien zodat het ook geen obstakel is in de doorgang

Toegevoegd na 2 minuten:
bij plaatsing van de deur dien je rekening te houden met de aanlooproute. Kleed je je in de douche al om dan ga je de trap af voor het vervolg van je dag, deur richting trap. Schuif je na het douchen in je handdoekje weer richting slaapkamer om je daar om te kleden dan zou ik de deur zo maken dat je de deur opent vanuit de badkamer en door kunt lopen naar de slaapkamer
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik trek mijn douche gelukkig nooit vacuüm met de deur. Lijkt me ook niet echt prettig.
Het is jouw deur, dus zoals jij het wilt.

Naar buiten toe is normaal gesproken handiger, maar als je een balzaal van een badkamer hebt een een smalle gang, dan zou ik hem naar binnen laten opengaan.

Hetzelfde geldt voor naar links of rechts.
Dat is vooral afhankelijk van de kant waar je loopt.
Stel er zit geen deur in, is er dan een voorkeur voor een kant? Zo ja, dan daar de deurklink.

Staat de wasmachine de trap op? (of af)
Dan de deurklink aan de kant van de trap, anders moet je steeds met een volle wasmand 2 handelingen doen.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik ken ook een paar woningen waar de deur naar binnen toe opengaat en dat zijn nog kleine badkamers ook.
Volgens mij is dat daar vooral gedaan omdat het visueel mooier uitkomt op de overloop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij veel huishoudens staat er GEEN witgoed meer in de badkamer.
MissBiggie
11 jaar geleden
Nou, ik ken er anders nog genoeg waar dat wel zo is. Onder andere bij mijzelf ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het dan ook over een wasmachine de trap op: dus bijvoorbeeld op zolder. Staat ie in de badkamer, dan de route van de natte was volgen, staat er ook een droger in de badkamer, dan de route van de droge was volgen.
(maar andere dingen kunnen belangrijker zijn)
Onze aannemer adviseerde ons de deur niet naar een andere deur te laten draaien, omdat de klinken van de deur elkaar kunnen blokkeren, bij het openen van de deur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is toch een open deur!
Dr.Pollux.