elektrische oven aansluiten?

Ik heb een elektrische oven met daarboven elektrische platen(keramisch)gekocht en moet dit aansluiten .Er komen uit de Invoer(zonder stopkontakt want die heb ik aangeschaft en het is kracht stroom 3bruin ,blauw en geel/groen.Maar uit mijn oven komt 2x zwart 1x bruin 1xblauw 1x geel?groen.
Ze hebben me gewaarschuwd om de juiste aansluiting te doen.Maar volgens mij is 3x bruin gewoon aan te sluiten op 2x zw. +1x bruin.Ik heb wel 3 stoppen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Zonder enige vorm van verantwoordelijkheid op me te nemen, durf ik wel te zeggen dat je redenatie klopt.
Dit moet trouwens zeer makkelijk op te maken zijn uit de aansluitinstructies van je oven.
(eventueel staat dit op een sticker achter op de oven)

Maar ben je van plan het rechtstreeks aan te sluiten?
Het is wel de bedoeling dat je dat netjes met een perilex stekker en contact doet.

De reden dat je 1x bruin en 2x zwart hebt is dat je het ook kan uitsluiten op 230V. (meestal op 2x 230V)
Dan is het wel belangrijk hoe je bruin en zwart aansluit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee! Niet klooien met krachtstroom! de zwarte bekabeling is schakeldraad en als je pech hebt schakel je twee fasen kort. Raadpleeg even een monteur (bv van de winkel) of overleg met de energiemaatschappij of regel even een installatiebedrijf.
Echt, het is het niet waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het==het zelf prutsen om wat geld te bespareb
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die zwarte draad heeft in dit geval niks met schakeldraad te maken.
De reden dat je 1x bruin en 2x zwart hebt is dat je het ook kan uitsluiten op 230V. (meestal op 2x 230V)
als je het verkeerd aansluit is de kans groot dat keramische platen kapot gaan .
Laat dit door een vakman doen.
Ga gewoon naar een installatie winkel voor elektro en laat dit door hun verzorgen.
Dan weet ik zeker dat je er lang plezier van zult hebben.
Want dit zelf doen is erg gevaarlijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als de keramische platen kapot gaan kun je ze weg gooien.
Eeuwig zonde.
12 jaar geleden
Dit moet je laten doen door een electricien. Vaak moet er in de oven zelf ook nog iets worden aangepast om de boel aangesloten te krijgen. Ik heb ongeveer dezelfde combinatie en daar zijn twee electriciens een halve dag zoet mee geweest. De stroomkabel is zo dik als een tuinslang. Er moest ook een aparte groep voor worden aangelegd en een speciaal perilex stopkontakt.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag jij me laten lezen waar staat dat dat moet.
In Nederland mag je dit soort dingen zelf doen, of dat verstandig is is een tweede. Zoals de vraagsteller het uitlegt (als ik hem goed begrijp) is het nog geen uur werkt:
Perilex stekker en contact aansluiten, stoppen er weer in en de stekker erin steken.
paulus811
12 jaar geleden
Jackd, aan iemand met deze vraag die stelt 'volgens mij is het gewoon...' is en blijft dit mijn antwoord. En waarom moet ik jou ergens laten lezen dat dat moet? Ik heb voor deze klus een electriciën ingehuurd en die heeft ook de oven open moeten schroeven om een brug aan te sluiten. Dat zijn gewoon geen klussen voor de gemiddelde consument, al doe jij in je antwoord alsof het aansluiten van perilex dagelijkse gang van zaken is. Iemand die het weet mag het zelf doen, maar als pieterdonker het zou weten zou hij de vraag op GV niet stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij moet niks, ik zeg dan ook "mag"
moet klinkt wettelijk of verzekeringstechnisch.
Perilex is niks anders dan een gewone stekker, echter met wat meer draadjes, die natuurlijk wel goed aangesloten moeten worden. Waarom ik zeg, dat het bij de vraagsteller maar een uurtje werkt is, is ook om de drempel voor een elektricien te verlagen. (een uur is nog wel te betalen) Verder ben ik van mening dat als mensen hier een vraag over stellen ze het meestal toch wel zelf gaan doen, dus dan ook maar zo duidelijk mogelijk antwoord geven en ze op de gevaren wijzen. (als andere dat nog niet gedaan hebben) Een + voor je opmerking over die brug in de oven,
in het geval van de vraagsteller hoeft die brug er waarschijnlijk niet in (dat staat in zijn instructies) maar hij moet (of mag ;-) wel ff checken of die er ook echt niet in zit.
paulus811
12 jaar geleden
Dank voor je reactie JackD en dat 'moet' was minder onvriendelijk bedoeld dan dat het misschien overkwam. Mijn antwoord komt voort uit mijn eigen ervaring met een oven en inductiekookplaat. Naast de techniek is er ook erg weinig ruimte (de oven moet er half in om de stekker er in te krijgen) en heb je een probleem als het fout gaat. Als de electricien het fout doet, zou hij daarvoor verzekerd moeten zijn. Maar je hebt gelijk, wettelijk gezien is er geen vuiltje aan de lucht om het zelf te doen, alles is gewoon bij de Praxis te koop.
wat jij denkt is goed,de blauwe draad is de nul en geelgroen de aardedraad.de andere drie zijn de fasen.