Mag je als particulier zelf asbestgolfplaten (hele) van een dak afhalen en in speicale zakken van de gemeente vervoeren?

We willen graag onze garage gaan verbouwen, nu is het zo dat er op het dak golfplaten liggen met asbest, we willen ze er gewoon afhalen zonder te gaan slopen dus erin zagen etc...mogen wij dit zelf doen of moet hier ook sepciaal een asbest-inventarisatierapport bij worden opgemaakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het antwoord van VROM:

8. Mag ik asbesthoudende materialen zelf verwijderen?
Soms. Sommige asbesthoudende producten mag u zelf verwijderen, zoals geschroefde asbesthoudende platen waarin de asbestvezels hechtgebonden zijn, asbesthoudende vloertegels en niet gelijmde asbesthoudende vloerbedekking. Hierbij moet u wel voldoen aan een aantal voorschriften. Deze voorschriften hebben zowel betrekking op de verwijdering van het asbest(houdend product) als op het afvoeren van het asbest(houdende product). Nadere informatie over deze voorwaarden kunt u vinden in de brochure Asbest in en om het huis (zie Publicaties).

Dus als ze geschroefd zijn, mag het. Voor de zekerheid kun je het navragen bij het milieuloket van de gemeente. Als je iets zelf mag doen, wordt meestal ook materiaal beschikbaar gesteld om de platen in te verpakken (plasticfolie en afdichttape).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

kort en bondig, NEE! Mag niet.

Toegevoegd na 6 minuten:
Nog even deze toevoeging van de gemeente Boxtel, maar zal bij alle gemeentes zo zijn, neem ik aan:

Indien de asbestgolfplaten poreus (niet hechtgebonden) of in een slechte staat verkeren, of het plaatmateriaal is aard en nagelvast (gespijkerd of gelijmd e.d.) bevestigd, dan moet alsnog een sloopvergunning aangevraagd
worden. Ook wanneer het minder dan 35 m² betreft. Verder dient u altijd een aanvraag sloopvergunning in tweevoud in, wanneer het overige sloopafval meer dan 10m³ bedraagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik nam aan dat golfplaten niet los op een dak liggen, dus vast gespijkerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sh...schroeven kan ook, mijn fout, denk dat het dan wel kan, mits het niet gaat scheuren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn meestal keurig gaten in geboord (jaja, zo ging dat in de 70er jaren, ik zie mijn opa nog op 't dak van onze stal staan), en vervolgens zijn er speciale golfplaatnagels of schroeven gebruikt met een plastic kapje er op om ze vast te zetten. Ze zijn dus 'los' gespijkerd; de spijker is niet door de plaat heen gejast.