Bij verbouwing van de benedenverdieping, waar de badkamer zich ook bevindt, zie extra

zou je de wc dan in de badkamer willen hebben, een extra afgesloten ruimte in de badkamer (dus met deur) of in een aparte WCruimte in de gang. Wat zou dit voor een invloed hebben op een eventuele verkoopprijs?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Een aparte wc op de benedenverdieping (of in een flat/appartement) heeft altijd meerwaarde t.o.v. een wc in de badkamer.

Als het je enige toilet is, zou ik er niet over twijfelen. Bezoek moet je dan bijvoorbeeld altijd je badkamer binnenlaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je de ruimtes groot genoeg kan houden is een aparte wc ruimte de beste keus. Die ook het meeste waard is. De reden is vrij simpel, gebruik en stank. Waarmee ik dus wil zeggen, als je net even lekker bent wezen kleien, dan kan je de douche niet meer gebruiken. En als jij even lekker de krant wil lezen op de wc kan een ander ongestoord douchen. Door de douche naar de wc ruimte is ook niet zo beste optie. Zeker niet als je bezoek wilt laten logeren en die douchen, dan kun je de wc niet meer gebruiken. Dus een geheel eigen ruimte is altijd beter, als de ruimtes niet te klein worden dan is dit ook gunstig voor de verkoopprijs. Kom je in de knel qua ruimte, dan maar 1 ruimte maken, geen hokje in de douche maken voor de wc. Dat geeft namelijk weer zijn eigen problemen, zoals dat iemand altijd eerst volledig de douche in moet om te controleren of de wc bezet is. Want je gaat immers niet 2 deuren op bezet draaien. Een extra deur is dus vrij zinloos.

Toegevoegd na 1 minuut:
Plus als je je douche geheel privé wilt houden, je wilt je haargroeimiddel en je ontharingscreme nu niet aan iedereen showen zeg maar... Dan hoeft het bezoek je doucheruimte niet in om hun krantje te gaan lezen. Mensen gaan anders wel even uitgebreid je doucheruimte inspecteren als je ze de kans geeft ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ook bij een taxatie kan het een plus op het rapport dat je een 'separaat toilet' hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aparte toilet is altijd prettiger dan een gecombineerde douche/toiletruimte.

De combi heeft eigenlijk alleen maar nadelen en moet je alleen maar overwegen, als je echt geen ruimte hebt voor een aparte toilet.

Nadelen op een rijtje:
-Bij gebruik van de een zijn alle twee bezet.
-Bij lekker lang douchen wordt al snel de hele ruimte klam door condens. Ook de toilet wordt hierdoor plakkerig. Is echt niet prettig.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat op de benedenverdieping tevens de woonkamer is.
Dan zou ik zeker een aparte wc ruimte in de gang doen.
Het is namelijk voor je gasten toch minder netjes wanneer ze naar het toilet moeten en tegelijk in je badkamer staan, alleen al uit privacy overwegingen zou ik mijn gasten liever niet in de badkamer hebben.

De makelaardij werkt met een puntensysteem en een separate wc ruimte in de gang levert je zeker extra punten op. Hoeveel dat is heb ik geen idee, dat hangt af van het aantal vierkante meters en de luxe.
Maar als je rekening wilt houden met een waarde vermeerdering zou ik ZEKER het toilet in de gang plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak indien mogelijk een wc in de badkamer en een in een afgesloten ruimte. Dit verhoogd zeker de waarde van de woning.
WC afmetingen: ca. 1 x 1 meter.