Mijn 3 waterschildpadden (geelwangen) hebben zich na de winterslaap nog niet laten zien in de vijver. Het is nu al eind mei. Hoe kan dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zou zeggen: omdat het bout weer is in Nederland. Met winterslaap wacht je tot de lente, nou, die heb ik nog niet gezien... Wel een hoop kou, de kachel sloeg met hemelvaart nog aan, omdat het onder de 19 graden in huis kwam. En verder: tja, wellicht zijn ze dood.

Weet je dat het 20 graden vroor deze winter? Daar kunnen winterslapende schildpadden slecht tegen, om het voorzichtig te zeggen. Ik zou ze maar gaan zoeken.

Geelwangschildpadden (Trachemys scripta troosti) komen in de warmere gebieden voor van noord-Amerika en houden helemaal geen winterslaap. De dieren zijn waarschijnlijk aan de kou gestorven. Ik weet uit ervaring dat ze onder de 8 graden sterven aan het niet meer kunnen reguleren van hun stofwisseling. De geelbuikschildpad (Trachemys scripta scripta) en de roodwang (Trachemys scripta elegans) houden wel een winterslaap, deze soorten komen noordelijker voor. De kans is klein dat je ze nog levend vind, met pieken van -23 deze winter hebben de meeste geelbuikjes het namelijk ook niet overleefd.

Tijdens de mooie dagen in afgelopen maand maart, waren onze schildpadden al wakker en dagelijk te zien. Ook in april zijn er enkel mooie dagen geweest met veel zon. Mochten ze de winter niet overleeft hebben, dan hadden ze dood boven gedreven, dus dat kan het niet zijn. Geelwang en ook roodwangen, willen nog al eens aan de wandel gaan en vertrekken op zoek naar ander water, dus zijn ze mogelijk gewoon weggelopen. Waren ze nog niet echt groot ( halfwas), dan kan de reiger ze ook gepakt hebben. Op de foto mijn schildpadden vorig jaar zomer.. Toegevoegd na 5 minuten: Ik heb rood en geelwangen al 14 jaar. Toegevoegd na 13 minuten: juli 2011 is een van onze schildpadden eieren aan het leggen op een strandje bij een grote vijver.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100