Wat zijn de consequenties wanneer je iemand tijdelijk op jouw adres bijschrijft?

Iemand heeft net een baan gekregen, maar wacht nog op visum. Wat zijn de consequenties wanneer je iemand tijdelijk op jouw adres bijschrijft? Sociale huurwoning, zonder dat overigens sprake is van huurtoeslagen en/of uitkering(en).

2 jaar geleden
in: Wonen
1.7K
criseyde
2 jaar geleden
Als je nu alleen woont, zal je na de inschrijving meer gemeentelijke heffingen moeten betalen. En niet alle verhuurders accepteren bijschrijvers zonder dat die op het huurcontract staan. Zou je in jouw contract moeten controleren.
SentWierda
2 jaar geleden
Je zult het moeten melden en toestemming vragen aan de verhuurder.
Als je dit niet doet, heb je kans op huisuitzetting.
Ook moet je ineens drie keer zoveel betalen (= circa 400 euro extra) voor de gemeentelijke belastingen (afvalstoffenheffing) en waterschapsbelasting. Want je bent niet lager een 1-persoonshuishouden maar een 3-persoonshuishouden (althans volgens de gemeente).
tinus1969
2 jaar geleden
Iemand die een baan gekregen, maar nog wacht op visum, mag niet in NL verblijven. Houd dus ook rekening met bezoekjes van de vreemdelingenpolitie. Er zijn geen andere toeslagen naast huurtoeslag? Heb je gecheckt of je toevallig samen belastingaangifte moet doen (waarschijnlijk niet, maar als dat wel zo is, wordt het ingewikkeld).
tinus1969
2 jaar geleden
Overigens heb je (enkele uitzonderingen daargelaten) geen toestemming nodig vd verhuurder. Die zal bovendien, zolang je trouw huur betaalt en geen overlast veroorzaakt, dit niet interesseren.

Antwoorden (1)

Je kan als toeslagen partner gezien worden voor de belastingdienst.
Als de ingeschrevene bekeuringen en schulden maakt komen ze bij jou aan de deur. Als ze dan beslag leggen word dit op jouw spullen gedaan. De persoon woont er want staat ingeschreven dus bewijs maar dat het niet zo is.

Je heb geen uitkering ofzo dat scheelt. Maar mocht je morgen werkeloos worden heeft het wel invloed op je uitkering. Ook al schrijf je de persoon dan snel uit je krijgt er gezeur mee.
Mocht de persoon geen verblijfsvergunning krijgen komen ze ook aan je deur als de persoon uitgezet moet worden.

Ik heb eens iemand ingeschreven gehad en die had schulden gemaakt en ik heb zoveel gezeur gehad. De ene na de andere deurwaarder kwam. Op een gegeven moment kwam ik uit me werk ander slot op de deur, huis leeg en honden in het asiel. Ik was niet blij dat snap je. Jaren later bleek de dochter ook nog ingeschreven te staan zonder mijn medeweten en die maakte ook schulden en had dingen gehuurd en niet teruggebracht zoals auto's, gereedschap, muziek instrumenten en dat kwamen ze bij mij halen.

Nooit meer!