Mag mijn vriend tijdelijk in mijn sociale huurwoning wonen/op bezoek komen?

Ik heb sinds kort een sociale huurwoning. Dit is een studio die geschikt is voor één persoon. Nu wil ik graag mijn vriend uit her Verenigd Koninkrijk langs laten komen. Hij kan maximaal 90 dagen in Nederland verblijven, wat ook het plan is. Mag hij langskomen en bij mij blijven "logeren"? Hij gaat geen verblijfsvergunning aanvragen en zich niet laten inschrijven op mijn adres. Echter, hij wilt wel werken vanuit mijn woning. Omdat hij bij een callcenter werkt, is mijn zorg dat de verhuurder dit wellicht hoort en mij op het matje roept. Dit is mijn eerste sociale huurwoning dus ik heb geen idee hoe dit werkt.

In mijn huurovereenkomst staat het volgende: "Het Gehuurde is uitsluitend bestemd om door Huurder en de leden van zijn gezin als woonruimte te worden gebruikt"

Alvast bedankt!
wat bedoelen ze met "mijn gezin"?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wonen
3.2K
grasmaaier
2 jaar geleden
Natuurlijk mag dat. Het gaat een woningcorporatie niks aan wie er bij jou logeert of op bezoek komt. Wat wel een probleem zou kunnen zijn is als jij de woning voor 90 dagen onderverhuurd aan je vriend en jij zelf in die tijd ergens anders woont. Het zou ook een probleem kunnen zijn als jijzelf bijvoorbeeld een bijstandsuitkering zou hebben. Maar dan heb je een probleem met de uitkeringsinstantie en niet met de woningbouw vereninging.
SentWierda
2 jaar geleden
Met -mijn gezin- wordt bedoeld: het huisgezin. Dit zijn al degenen die van het huishouden deel uitmaken en op hetzelfde adres staan ingeschreven.

Antwoorden (3)

Ik zou het even aan de verhuurder vragen, misschien doen ze er helemaal niet moeilijk over als je uitlegt dat het tijdelijk is.
2 jaar geleden
SingingCoyote13
2 jaar geleden
moonwave123: dit is heel belangrijk: vraag het echt even na bij de verhuurder, straks krijg je anders nog grote problemen hierdoor en misschien wel een bekeuring of boete weet ik veel. ze maken alles zo onbegrijpelijk mogelijk voor de burger tegenwoordig het een mag het ander niet en soms toch ook weer wel niet en niet wel. kortom we moeten altijd maar alles navragen en in duidelijke taal begrijpelijk een antwoord verwachten en ook vragen of ze dat willen doen.
Natuurlijk mag dat. Het gaat een woningcorporatie niks aan wie er bij jou logeert of op bezoek komt. Wat wel een probleem zou kunnen zijn is als jij de woning voor 90 dagen onderverhuurd aan je vriend en jij zelf in die tijd ergens anders woont.
(had dit per ongeluk bij de reacties gepost)

Het zou ook een probleem kunnen zijn als jijzelf bijvoorbeeld een bijstandsuitkering zou hebben. Maar dan heb je een probleem met de uitkeringsinstantie en niet met de woningbouw vereninging.
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Logeren is zelden een probleem zolang je geen overlast veroorzaakt. Maar je vriend mag absoluut niet werken in Nederland, en dat kan grote problemen geven. Niet alleen met de verhuurder.
Het mag alleen met schriftelijke toestemming van de woningbouwvereniging.
Stuur een brief en leg daarin de situatie uit. In principe mag het niet - maar het kan zijn dat de woningbouwvereniging in dit bijzondere geval de hand over het hart strijkt. ook al omdat het tijdelijk is.
Laat je je vriend er -tijdelijk- stiekem wonen (en werken!) en de woningbouwvereniging ontdekt dat, dan is de kans groot dat je op straat wordt gezet. Wegens grove overschrijding van de regels.
Toegevoegd op 14 januari 2022 15:24: tekst