Wat is deze "buis" in mijn plafond?

In mijn berg hok zit een buis aan het plafond waar een zak over heen zit. Deze zak trekt soms vacuüm als het waait buiten. Ik heb tevens een ventilatiesysteem in huis.

Weet iemand wat het doel is hiervan? Ik ben hier net komen wonen.

Bijgaand foto van de buis.

Picture for question
2 jaar geleden
in: Wonen
1.8K
Abcde
2 jaar geleden
Kan het zijn dat er een droogtrommel onder heeft gestaan? Misschien is de buis dan bedoeld om de afvoerslang daarvan op aan te sluiten.
olly91
2 jaar geleden
Hoi Abcde, er heeft een droogtrommel gestaan van de vorige bewoner, maar de buis lijkt me te groot hiervoor. Het is namelijk een buis van een diameter tussen 20-30 centimeter.
tinus1969
2 jaar geleden
Heb je CV? Kan dit van een oude CV ketel zijn?
olly91
2 jaar geleden
Hoi Tinus, Ik heb een cv ketel aan de andere kant zitten. Daar lopen ook alle leidingen. Ik denk dus dat er daar geen cv ketel heeft gezeten. Mijn cv ketel is ook al vrij oud, ik denk dus niet dat het daarvoor bestemd was.
TurfGraver
2 jaar geleden
Gewoon een rookgasafvoer.

Antwoorden (1)

Herkenbaar. Bij ons is het een deel van het rookkanaal van de (verwijderde) geiser.
Plaatje bij antwoord
SimonV