Hoe kan ik een contract ontbinden van een aankoopmakelaar?

Wij zijn bezig om uit te zoeken wat het beste is om een contract te ontbinden van een aankoopmakelaar. Is niet zo makkelijk te vinden via google.

Wij hebben een contract getekend met "No cure, no pay".
Een aantal maanden zijn wij nu bezig met het zoeken naar een huis, waarbij wij denken dat de aankoopmakelaar niet veel doet voor ons.
Wij hebben namelijk alle huizen zelf moeten zoeken, zelf alle bezichtigingen plannen waar hij meer deels niet aanwezig bij was.
Verder is de communicatie zeer slecht, op mails/appjes wordt er niet gereageerd of veel te laat. Telefonisch heel moeilijk bereikbaar, kantoor is ook moeilijk te bereiken en laten ook niks meer van zich horen als ons wordt verteld dat er teruggebeld wordt. Hij was zelfs in het begin onze contract kwijt, plus onze contactgegevens kwijt.

Wij zouden graag willen weten, welke juridische stappen wij kunnen ondernemen? Want wij hadden gelezen dat doormiddel van een aangetekende brief eerst moet laten weten dat hij nog 1 kans krijgt. Of is het mogelijk om gelijk een contract te ontbinden? En hoe juridische kloppend kunnen wij dat maken? Graag advies, voorbeeld? Want wij verwachten zeker geen kosten te maken als wij tekenen voor een "no cure, no pay" en dan zijn contract kunnen ontbinden.
Dank alvast
N&L

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wonen
3.5K
Utrecht
3 jaar geleden
Geen jurist, maar ik verwacht dat je je makelaar eerst in gebreke moet stellen en (eenmalig) de kans geven voor verbetering. Je kan niet zonder waarschuwing een contract opzeggen en dan pas met je klachten komen. Eerst melden waar je ontevreden over bent en hem/haar laten reageren.
ronron1212
3 jaar geleden
https://www.eigenhuis.nl/huis-verkopen/bezichtigen-en-onderhandelen/de-verkoop-vordert-niet/samenwerking-met-de-makelaar-beeindigen#/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@ronron, dat had ik ook als enige in de buurt van een antwoord kunnen vinden, alleen waren benieuwd of er een manier was om alsnog snel te laten ontbinden. Nu nog even weten wat wij precies moeten opschrijven.

Antwoorden (1)

Je kunt de opdracht toch gewoon intrekken.
Iedereen die een huis koopt, kan om welke reden ook, stoppen met zoeken naar een woning.
Voorbeelden: je relatie wordt verbroken, ontslag, baan andere kant van het land....
Ik begrijp dus niet zo goed waarom je wilt ontbinden. Als je nu met deze makelaar een huis verkocht......

Nogmaals, trek de opdracht in.
In principe betekent no cure no pay, dat er helemaal niks betaald wordt, bij intrekken opdracht.
Maar ik weet niet wat jij precies hebt ondertekend, kleine lettertjes.

Het is namelijk niet zo dat iedere makelaar precies hetzelfde werkt/moet werken in Nederland.
Iedereen heeft zijn eigen voorwaarden.
Nogmaals, normaliter zou je gewoon kunnen stoppen.

Wellicht staat in de kleine lettertjes iets ander: bijvoorbeeld de gemaakte opstartkosten. Deze kunnen een paar honderd euro zijn.
Omdat er geen aankoop plaatsvindt, hoeft er sowieso geen courtage betaald te worden. En bij no cure no pay horen ook geen kosten bij het intrekken.

Wat ik wel nog wil meegeven: bij no cure no pay is het niet vanzelfsprekend dat de aankoopmakelaar meegaat bij de eerste bezichtiging van de woning. Een tweede bezichtiging (gebeurt soms) en onderhandelen doet hij wel.
Verdere ervaringen kan ik natuurlijk niet bepalen....

Trek gerust aan de bel als je nog vragen hebt.
Maar eenheidsworst bestaat helaas niet in dit geval.

Succes met de situatie en het vinden van een woning!

https://www.era.nl/nl/pdf/2016_ERA_Service_Waarborg_formulieren_KOPER_zsn.pdf
Is maar een bron zoals het zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank hier heb ik dus meer aan! Ga hiermee aan de slag.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Oprecht veel succes!
teusvh
3 jaar geleden
Kijk eerst sowieso in zijn algemene voorwaarden, zou ik zeggen.
Dat zijn 'de kleine lettertjes', waar je ook aan gebonden bent als je een contract tekent.
Mits ze je ter beschikking zijn gesteld, of als er een verwijzing op zijn website staat.
Als je in het contract hebt verklaard dat je ze ontvangen hebt, kun je je daar niet op beroepen natuurlijk.