Waarom wordt het visgraatmotief altijd horizontaal geplakt?

Wanneer een tegels in visgraatmotief (bijvoorbeeld in een badkamer) op de muur wordt geplakt, worden eigenlijk altijd de 'zigzags' horizontaal, nooit verticaal. Waarom is dat?
Zie de foto in de bijlage. Ik heb een visgraatmotief nooit op deze manier, verticaal, gezien.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wonen
16.9K
Antoni
3 jaar geleden
Ik betwijfel of je bewering correct is. Een bouwmarkt als Karwei geeft zelfs advies hoe je een visgraatmotief verticaal op de muur moet aanbrengen. Zie https://www.karwei.nl/klusadvies/a/visgraat-tegelpatroon-maken. Dan is het toch wel gebruikelijk dat men het zo toepast op muren?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hi Antoni. Dank voor je snelle reactie! Excuus, ik denk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest. Ik heb het niet over hoe aan te brengen, ik heb het over hoe het eindresultaat eruit ziet: De zigzags zijn horizontaal, niet verticaal.
Antoni
3 jaar geleden
Ik heb het ook over het eindresultaat, maar ik lette meer op de 'pijlen' die naar boven en naar beneden gaan, dan op de 'zigzags'. Jouw bewering in de vraag lijkt dus wel correct. Sorry voor het misverstand.

Antwoorden (2)

Als de tegels zo worden geplakt dat je horizontale golven krijgt (en verticale graten, zeg maar) dan oogt dat rustiger. Onbewust letten we er heel erg op of een vloer recht is (of recht lijkt), want dat is waar we op staan. Ga je op een scheve vloer staan, dan moet je je evenwicht aanpassen om niet om te vallen. Sta je op een rechte vloer onder een schuin plafond, dan valt niemand om van verwarring.

Of een vloer recht lijkt, hangt er onder andere van af wat je vlak boven die vloer ziet. Heb je daar een rij diagonale tegeltjes die om en om naar links en rechts gaan, dan lijkt de vloer nog gewoon recht omdat schuin naar links en schuin naar rechts elkaar in evenwicht houden. Maar ga je visgraat motief tegelen zoals jij verticaal noemt, dan krijg je een hele rij tegeltjes die allemaal naar links (of naar rechts) gaan vlak boven de vloer. Weliswaar gaat de volgende rij tegeltjes weer allemaal de andere kant op, maar wat je ziet direct aansluitend aan de vloer maakt dat je onbewust denkt dat die vloer scheef ligt. Een vorm van optische illusie.
Inekez1
3 jaar geleden
Als je naar de afbeelding kijkt zal je opvallen, dat het beeld links veel rustiger kijkt dan het rechter beeld. Door de visgraat verticaal te zetten raak je in een ruimte gedesoriënteerd. Dits is niet op een vloer, maar juist wel op muren.
NB: ik heb jouw patroon in Photoshop even wat uitgebreid en ook een keer 90 graden gedraaid. Kostte even wat tijd, maar was wel leuk.
Toegevoegd op 17 december 2020 19:12: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Haal je nu links en rechts door elkaar? Het linkse beeld is desoriënterend! Juist een verticale graat is rustgevend, lijkt mij. Ook Karwei adviseert het zo te doen op https://www.karwei.nl/klusadvies/a/visgraat-tegelpatroon-maken.