Ik heb met overdunde ammoniak de verwarmingsbuizen gepoetst en eroverheen geverfd. Als ik de verwarming daarna aanzet, is dat dan schadelijk?

Ik heb met ammoniak 15% onverdunt de verwarmingsbuizen gepoetst. Daarna heb ik eroverheen geverfd met lak. Nu is mijn vraag of dit schadelijk is voor mijn gezondheid. Ik heb de ammoniak niet verdunt en heb gelezen dat dit spul giftig is bij inademing.

Tweede vraag:
Als ik de verwarming aanzet, worden de buizen warm. Wat betekent dat de giftige stoffen vrij komen en ik ze dus kan inademen. Is dit schadelijk voor mijn gezondheid?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wonen
1.3K
Griffin
3 jaar geleden
Ruik je het nog?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee ik ruik nu alleen nog maar verf. Ik heb in een reactie de andere vraag gesteld mocht u interesse hebben

Antwoorden (1)

Als je de ammoniak inademt terwijl je hem gebruikt is dat schadelijk / kan dat schadelijk zijn. Maar het verdampt ook meteen - dus daarna is het niet meer schadelijk. Voor een volgende keer: de oplossing goed verdunnen - eerst water in je emmer, dan de ammnoniak erbij. Goed ventileren terwijl je het gebruikt, en direct erna. dan is er niets aan de hand.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Verdampt het ook wanneer er daarna overheen is geverfd?
HannekeJanssen
3 jaar geleden
De giftige stoffen komen in de lucht zodra je ze gebruikt (ammoniakdamp) na korte tijd is de stof weg - gasvormig "weggevlogen". Of je er nu overheen verft of niet. Ook de verf - sommige lakverf - bevat giftige stoffen - dampen. Maar ook die vervliegen zodra je verft. Dus als je al een paar dagen geleden hebt geverfd, en je laat het daarna goed doorluchten is er niets meer aan de hand.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Okay, dat is al een flinke opluchting. Ik heb nog een andere vraag, (de link is verwijderd op goeievraag, ik weet niet waarom). Ik heb verf gebruikt binnen op mijn kamer gebaseerd op terpentine basis en het ruikt ( na 1 week ) nog steeds heel erg naar verf en dampen. Als ik 30 minuten in de kamer ben krijg ik er hoofdpijn van. Is dit schadelijk ? Ik heb namelijk gelezen dat je nog ergere klachten kan krijgen (maagklachten, hersenschade). Ik had ook gelezen dat je uien, azijn of zelfs koffie in de kamer kan zetten om de geur te verminderen. Maar klopt het dan dat alleen de geur verdwijnt en niet de 'giftige verfdampen'? Dat de uiengeur de verfdampen overheerst... Verder is terpentine meer geschikt voor buiten. Moet ik nog een aantal weken wachten met het raam wijd open en de deur dicht voordat de geur verdwijnt?

Dankuwel!