Mag je je in meerdere gemeenten laten inschrijven voor een sociale huurwoning?

Starter op de woningmarkt en heeft nog geen idee waar die definitief wil gaan wonen. Mag je je dan bij meerdere gemeenten tegelijk inschrijven als woningzoekende?

3 jaar geleden
in: Wonen
25.8K

Antwoorden (1)

In principe mag dat. Maar woningbouwverenigingen kunnen hun eigen criteria stellen waaraan je als woningzoekende moet voldoen. In sommige gevallen zal het niet mogelijk zijn om je in te schrijven in een regio waar je nog niet woont en waar je ook geen werk hebt. Sociale of economische binding met de regio, wordt dat wel genoemd.

In andere gevallen kan het zijn dat je wel mag inschrijven, maar dat je (eenmalig of jaarlijks) inschrijfgeld moet betalen. Dat kan aardig oplopen als je in veel verschillende regio's wil zoeken.

In de meeste regio's is het trouwens zo, dat er een gezamenlijk aanbod (website) is voor meerdere gemeentes. Maar in grote steden kan het ook juist zijn dat er binnen 1 gemeente meerdere woningbouwverenigingen zijn. Tegenwoordig is het steeds vaker zo dat die verschillende aanbieders van woningen gezamenlijk 1 website hebben waar alle beschikbare huurwoningen op staan. Je hebt dan ook maar 1 inschrijving nodig voor die hele regio, ongeacht bij welke verhuurder en in welke plaats je uiteindelijk wil gaan huren.

Een beetje idee van de regio is dus wel handig. En dan zul je even goed moeten internetten om uit te vogelen hoe het in die regio zit met aanbieders, inschrijfeisen en of er een gezamenlijke website is.
Inekez1