Hoe lak je hout hoogglans heel dik transparant?

Ik was op de bouwbeurs en daar stond bij de design afdeling een standje met hout dat op diverse manieren behandeld was.

Onder andere een verkoolde en een verbrandde plank die transparant gelakt waren met een hele dikke laag transparante verf of cellulose lak of zoiets dergelijks.

Kijk maar eens naar de foto. Het gaat om die staande bruine plank.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (4)

De kunst is om daar meerdere dunne lagen transparante lak op aan te brengen.
Op de foto is het natuurlijk niet zichtbaar welk soort lak daar gebruikt is.
Ik heb het vermoeden dat het om een 2-componenten lak gaat.
Er bestaan meerdere merken die dit in hun gamma hebben, eentje heb ik in de link meegegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf heb ik heel goede ervaringen met lak welke gebruikt wordt om het dek van schepen/jachten te lakken.veel lagen met tussendoor lange droogtijden en elke laag weer licht met heel fijn schuurpapier schuren.wordt echt heel mooi en slijtvast.

als je onder de naam "jachtlak"googelt,vind je wat ik bedoel.
11 jaar geleden
Vermoedelijk is hier een epoxy coating gebruikt welke er overheen gevloeid is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt mij ook +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk ook niet dat dit gelakt is. Waarschijnlijk gegoten en mogelijk zelfs nog gepolijst.
Met lak altijd dunnen lagen opzetten, goed laten drogen, soms wel 2 dagen.
Opschuren met fijne korrel schuurpapier, 220 tot 300.
Weer dun opbrengen.

TIP* probeer geen waterbasis lak te gebruiken als je aan terpentine lak kunt komen.