Hoe komen muizen binnen als er geen gaten in huis zijn?

Er zijn een tijd geleden gaten gedicht en sindsdien geen muizen. Halfjaar later opnieuw dus wel. Controle geweest en er zijn geen gaatjes. Wat is een andere ingang voor muizen in huis?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wonen
2.7K
Z512099
3 jaar geleden
Ramen en deuren.
Pieterke
3 jaar geleden
Doe al je etenswaar in goed afsluitbare doosjes of potjes. Ze vreten echt overal doorheen, dus ook door bijv. je pak havermout of je pak macaroni.
Pieterke
3 jaar geleden
Plastic doosjes dan natuurlijk

Antwoorden (2)

Door deuren en ramen. En door hun lichaam plat te maken, kunnen muizen zich door kieren en gaten van slechts 5 millimeter wurmen. Dat is slechts de dikte van een potlood. Het is onmogelijk, zeker in kruipruimten, zulke gaatjes allemaal te detecteren.
Daarnaast kunnen er nieuwe gaatjes gemaakt zijn. In sommige gevallen kunnen muizen zelfs door delen van gips of beton knagen.
SimonV
3 jaar geleden
Pieterke
3 jaar geleden
Plus voor het antwoord. Ik heb er weleens eentje door een gaatje zien gaan dat ik alleen met mijn neus er boven op staand kon zien en ik had toen nog prima ogen.
Muizen komen graag je huis binnen als ze eten ruiken. Een enkele kruimel is al genoeg, ze hebben een zeer goed reukvermogen. Alles in goed afsluitbare bakken en blikken dus. Muizen kunnen over muren lopen en als je maar even je buitendeur open hebt, rennen ze helaas zo naar binnen, heb ik helaas zelf gezien. Heb je gekeken in je aanrechtkasten? Dat is een zeer favoriete plek om binnen te komen. Kijk ook achter de lades, of daar misschien (nieuwe) gaten zitten.