Hoe kan ik mijn rolgordijn zonder koord repareren?

Hallo iedereen, ik woon sinds kort alleen in een nieuwe woning en ben helaas niet de handigste en heb niemand die ik om hulp kan vragen. In de woning hangen rolgordijnen en 1 daarvan rolt niet automatisch omhoog. Het gaat om een rolgordijn zonder koord: je moet er aan trekken om hem automatisch omhoog te laten klappen. Helaas werkt dit bij 1 rolgordijn niet, waardoor ik telkens met de hand omhoog moet rollen. Ik heb een foto toegevoegd van de plek waar het probleem zich (vermoed ik) voordoet. Heeft iemand de truc om dit te repareren? Ik heb het geprobeerd te googlen, maar krijg dan alleen oplossingen voor rolgordijnen met een koord. Alvast bedankt!

Picture for question
een jaar geleden
3.2K

Antwoorden (1)

Er zit een veer in die het gordijn omhoog trekt zodra je 'm deblokkeert door het gordijn iets naar beneden te trekken. Er zijn 3 mogelijke storingen:
1. de veer is gebroken, of
2. de veer is losgeschoten, of
3. het gordijn is gemonteerd zonder dat de veer was opgewonden.
In de eerste twee gevallen zul je boel uit elkaar moeten halen om te kijken of er wat te repareren valt.
Begin daarom met het checken van mogelijkheid 3. Haal het iets naar beneden hangende gordijn naar voren en duw hem over de rol naar achteren en weer een stukje naar beneden. Herhaal dat enkele malen, om te kijken of je zo de veer kunt opwinden. Heeft dat geen effect, dan zijn storing 1 of 2 aan de orde.
een jaar geleden