Kun je de buitenkozijnen (die nog goed in de verf zitten) het beste met 1 of 2 lagen verf schilderen?

Ik wil de buitenkozijnen gaan schilderen. De verf (Sikkens) die erop zit is nog geheel dekkend en ziet er goed uit.
Het is nu 3 jaar geleden geschilderd.

Hieroverheen wil ik weer gaan aflakken met een Sikkens verf, maar dan met een andere kleur.
Ik ga met donkerblauw of donkergroen heen en de verf is in 1x dekkend.

Volstaat 1 verflaag of is 2 verflagen altijd beter?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5K

Antwoorden (3)

Zacht opschuren en afwassen met St-Marc, laten drogen een één laagje volstaat.
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet je met donkerblauw of donkergroen over witte verf heen, dan is het maar de vraag of het voldoende dekkend is.
Bijna zeker zal je het twee keer moeten doen.
Dikkere laag verf wil niet zeggen dat het sterker is dan dunne laagjes verf.
Heel erg belangrijk is de allereerste laag grondverf, als die goed hecht, gaat het daarna meestal goed.
Het allersterkste is gespoten verf, in hele dunne laagjes, denk maar aan je auto.
Veel laagjes dunne verf is veel sterker dan enkele lagen dikke verf.
En let op!
Nooit in de volle zon schilderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het hout eerst afwassen met universol,daarna zou ik het goed mat schuren. Dan alles stofvrij maken,en de kaal geschuurde delen alvast bij gronden (met grondverf op kleur). Dan alles overgronden op kleur,daarna lichtjes afschuren met een fijn schuurpapiertje en even afstoffen. Daarna alles aflakken. Zo zou ik het doen.
Veel succes.

Toegevoegd na 12 minuten:
Bij de eerste keer bij gronden kun je alvast de dorpels een keer overgronden. Welke verf van sikkens heb je? Ben een beetje nieuwsgierig.