Kan je een stoffen lampenkap verven?

Wij hebben zwarte lampen staan die eigenlijk niet meer zo goed in ons interieur passen. Aangezien lampen nogal duur zijn en ze eigenlijk nog in prima staat zijn wil ik de stoffen kappen gaan verven in grijs of wit. Iemand enig idee of dit kan en zo ja welke verf kan ik dan het beste gebruiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
33.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik de antwoorden zo lees, zou ik de stof vervangen.
De Hema verkocht ooit lampenkappen los en in kringloopwinkels vind je ook vaak losse lampenkappen.

Antwoorden (4)

Je dient de lampenkap eerst grondig te reinigen, daarna kan je hem schilderen met textielverf, deze is verkrijgbaar in de betere hobbyzaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ klopt :)
Als je het stof kan scheiden van het stalen frame krijg je de beste resultaten als je Dylon textielverf gebruikt. Gaat in de wasmachine. Eerst behandelen met Pre-Dye (ook van Dylon).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Freek dit gaat helaas niet lukken, lampenkappen zijn behandeld met een coating die vuil afstoot en zijn daardoor niet met deze verf te verven.
Sorry maar een min voor dit antwoord :(
Volgens mij gaat het niet lukken. Als het andersom was, dus van licht naar donker was het misschien anders geweest, maar ik denk dat je een heel vlekkerig resultaat krijg. Ik heb nl. zelf ook eens geprobeerd om stoelbekleding op deze manier te verven (in de wasmachine dus) maar dat kwam er niet mooi uit. Misschien kan je er nieuwe stof omheen maken. Als je de stof er voorzichtig afhaalt en en dit als patroon gebruikt moet dat te doen zijn. In ieder geval heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus je kunt het wel verven maar je krijgt waarschijnlijk geen goede resultaten als ik dit zo lees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, textiel dat niet voor kleding wordt gebruikt, gordijnen, lampenkappen, stoelhoezen, worden meestal geïmpregneerd met een vuilafstotend product, dit product zorgt ervoor dat de stof niet meer geverfd kan worden met de normale textielverven, die met water gebruikt moeten worden, wel kun je textielverf die je met een kwastje op moet brengen gebruiken. + dus voor dit antwoord.
Een mogelijkheid is, spuiten, met pistool of spuitbus.Enkele heel dunne gelijkmatige lagen( grote afstand van het object bewaren.Naargelang de gebruikte verfsoort, syntetisch of acryl, tussen de lagen lang genoeg wachten.Syntetisch langer dan acryl.Indien met pistool, extra verdunnen! De verf moet zich in het textiel werken.Zoals gezegd, voorzichtig opbouwen.Wanneer het textiel opwerkt( haartjes o.d.) de verf laten drogen(24 uur) en lichtjes opschuren(korrel 800) ontstoffen en verder met dunne lagen.