Ik wil een tuinhuisje maken en deze wil ik ingraven (50cm diep) zodat ik niet boven de schutting uit kom. Hoe voorkom ik dat er water in loopt?

het complete tuin huis wordt ingegraven (50 cm diep)

wat is de beste oplossing om te voorkomen dat er water in loopt(langs de zijkant af naar beneden)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.7K
paulus811
9 jaar geleden
Hoe ga je voorkomen dat het gaat rotten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zal niet mogen...
Ik heb ook een keer een eenpersoons-fietsenhok gemaakt in de tuin, zodat ik niet steeds die ene fiets ver weg moest stallen, en deze ingegraven om hoogte te bespraren, maar er liep wel water onder de deur door

Antwoorden (4)

Muurtje / damwand maken,
eventueel in combinatie met drainage.

Hoe ver je moet gaan is afhankelijk van grondwater en grondsoort.
Als je nu nooit last van water hebt, zal je niks hoeven te doen.

Je kan het eenvoudig testen:
Graag een flink gaat, net iets dieper dan 50cm en kijk wat er gebeurt als het flink regent.

Toegevoegd na 1 uur:
Die laatste zin: ik was iets te snel aan het tikken.

Graaf een flink gat..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
U zult om het hele gebouwtje een regengoot in de grond moeten maken. Het beste kunt u de grond om het schuurtje ruim afgraven, om de kans op rotten van het huisje te verminderen. Hout ingraven in de grond is namelijk niet zo'n goed idee, als u lang met het huisje wil doen.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou sowieso de onderlaag van het huisje van hardhout maken, anders is het vragen om problemen. Bijvoorbeeld met damwand, dat is wel in te graven.
(en er staan leuke partijen op marktplaats)
Een betonnen bak is een optie, maar wel een dure. Ik zou een meter rondom het huisje vrijmaken, daar worteldoek op leggen en grind erop. Het regenwater kan dan gewoon de bodem in. Als je de onderste plank van hardhout maakt is dat een prima constructie.
paulus811
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Doe je dit op kleigrond, dan creëer je een prachtige modderbak. Alleen op zand heeft dit zin, graaf in klei tot de zandlaag eronder.
Vijverfolie in het gat (óók onderin). Dit als een geheel, dus een bak maken. Huisje erin plaatsen en de folie bovengronds tegen de zijwanden tacken. Zo zou ík het in ieder geval doen.