Mijn overbuurman heeft een beveiligingscamera die mijn terrein filmt, kan daar wat aan gedaan worden?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wonen
2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@vraagbaak, u kunt op het politiebureau vragen of zij even langs willen gaan bij uw overbuurman. Of vraag aan de wijkagent om uw overbuurman te waarschuwen dat het niet de bedoeling is dat een beveiligingscamera gericht is op andermans privé terrein.
paulus811
3 jaar geleden
Hoe weet je dat deze camera jouw terrein filmt? Ik heb ook beveiligingscamera's, maar alleen op het beeld is te zien welk gebied deze bestrijkt.

Antwoorden (2)

Als een camera de openbare weg of uw woning of tuin filmt, gelden de regels van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Houden uw buren zich niet aan deze regels? Dan kunt u de rechter vragen of de camera weg kan. Hiervoor heeft u een advocaat nodig. Naar de rechter gaan kost geld en kan de relatie met uw buren ernstig verstoren.
Uw buren mogen alleen dat deel filmen dat nodig is om hun huis te beveiligen. Komt hierdoor een deel van de openbare weg, uw huis of uw tuin in beeld? En kunnen uw buren dit niet voorkomen? Dan moeten zij ervoor zorgen dat zij zo min mogelijk privacy wegnemen.
Uw buren moeten aan de omgeving duidelijk maken dat er een camera hangt. Bijvoorbeeld met een waarschuwingsbord. Expres stiekem andere mensen filmen, is verboden en dus strafbaar.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Naar de rechter gaan lijkt me wat minder. Kan ik klagen bij de woonvesting waar ik ingeschreven ben?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@vraagbaak Misschien is de overbuurman niet op de hoogte dat ook andermans terrein (uw terrein) op de beelden staat. (U bent nu wel gratis mee beveiligd)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@joandarc
Helaas spoort die man niet zo heel erg, hij maakt constant ruzie met de straat waar ik woon doordat hij telkens ziet wat er op de camera gebeurt. Ik zal hem aanspreken, maar ik denk niet dat er veel zal veranderen.
Ga in overleg met de overburen. Vraag of je mag zien wat de camera precies in beeld brengt. Afhankelijk van de beeldhoek van de camera kan het heel erg meevallen wat er van jouw terrein in beeld komt.
Misschien kan de overbuurman de camera een beetje anders richten en anders een klein stukje plakband over een hoekje van zijn camera plakken zodat jouw terrein niet meer in beeld komt. Er bestaat ook software waarmee een hoek afgeschermd kan worden van de opnames.

Overleg met de overburen is in alle gevallen de eerste stap die je moet zetten. Probeer er samen uit te komen met een eenvoudige en gratis oplossing.
Inekez1
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Allemaal leuk als je een buurman hebt die voor rede vatbaar is. Als ik de reactie van @Vraagbak, die zelf al verzonnen heeft om de buurman aan te spreken,onder het antwoord van Elder161 lees, lijkt mij alsnog overleg met iemand die constant ruzie maakt, een doodlopende weg. De kwestie zal eerder escaleren.