Als men zegt, dode bloempjes eruit trekken moet je dan de bloem uit het hartje trekken of het steeltje waar het bloempje aan groeit afknippen?

Bij bv. Viooltjes of een Petunia.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
8.4K

Het beste antwoord

Zeker als een plant al een tijdje staat te bloeien, komt er een moment voor de plant dat het zo wel genoeg is en vormt dan veel zaad,( violen momenteel) als al dat zaad er aan zit, stopt de plant met groeien en bloeien en gaat dood.
Door nu telkens de oude bloemen er uit te plukken/ knippen, kan de plant geen zaad maken en zal door gaan met bloeien.
Bij het verwijderen van de oude bloem is het dus zeer belangrijk dat je het hartje van de bloem ( vruchtbeginsel) ook er uit plukt/knipt.
of je daarbij wel of niet het steeltje mee knipt, is voor de plant niet belangrijk, maar misschien staat dat wel netter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MissBiggie
13 jaar geleden
Psies, ik heb net mn cyclamen even onder handen genomen op die manier :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat knapt hij daar van op he?

Andere antwoorden (1)

je kunt het het beste met steeltje en al afknippen.
De steeltjes gaan toch dood als dee bloem eraf is en dan krijg je allemaal "stokjes" aan de plant

Toegevoegd na 1 minuut:
bij petunia's is het genoeg om alleen de bloem eraf te halen, daar zitten geen steeltjes aan